سلام من یک ماهه عقد کردم و برای چکاب رفتم سونو گفتن کیست ۷سانتی و دوسانتی در تخمدان های چپ و راست دارم که اندومتریوز /الان درمان چی هستش؟ چیکار باید بکنم خیلی نگرانم
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. کیست اندومتریوز تخمدان بسته به اندازه، علائم درد و برنامه بارداری درمان متفاوتی دارد؛ گاهی با دارو و پیگیری کنترل میشود و در بعضی موارد بهویژه وقتی کیست بزرگتر است (مثل حدود 7 سانتیمتر) ممکن است بررسی دقیقتر یا حتی جراحی مطرح شود. مهم است سونوگرافی دقیق و معاینه توسط متخصص زنان انجام شود تا بهترین تصمیم برای حفظ باروری و کنترل درد گرفته شود. تا زمان ویزیت از فشار شدید و فعالیتهایی که درد لگن را بیشتر میکند پرهیز کنید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
۱ احتمالاً کیستهای ۷ و ۲ سانتیمتری روی تخمدانها اندومتریوما (کیست اندومتریوز) هستند؛ در بیشتر موارد این کیستها قابل درماناند و لازم است با آرامش بررسی دقیقتر انجام شود. راهکارهای عملی: - نتیجه سونوگرافی و عکسها را همراه داشته باشید و هر چه زودتر به متخصص زنانمراجعه کنید. - برای تعیین اندازه و ماهیت کیست، در صورت نیازسونوگرافی پیگیری یا سونو با داپلر درخواست شود. - درد را با استامینوفن یا ایبوپروفن طبق دُز توصیه شده کاهش دهید و استراحت کنید. - نشانههای قاعدگی، درد و تغییرات را روزانه یادداشت کنید تا پزشک تصمیم بهتر بگیرد. علائم هشدار: - درد ناگهانی و بسیار شدید شکم یا نفخ شدید. - تب یا تب همراه با درد لگنی. - خونریزی غیرطبیعی خیلی زیاد یا سبکی شدید و غش. تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.