بی‌مزه شدن غذا و تلخی دهان

مدت ۳ سال رومانتیسم دارم و قرص پردنیزولون مصرف میکنم .۴ماه مزه غذارو متوجه نمیشم والان ۴ روزه دهانم تلخ هست به خاطر تلخی دهان میل به غذاخوردن ندارم.میشه راهنمایی کنین.واقعا کلافه شدم
5 آبان 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت کاهش حس چشایی و تلخی دهان یا عارضه‌ی دارویی مرتبط با مصرف پردنیزولون است یا عفونت قارچی (کاندیدیاز) که در مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت کورتون شایع‌تر است.
در بیشتر موارد قابل درمان است و لازم نیست بیش از حد نگران باشید.
راهکارهای عملی:
1 بهداشت دهان: روزی دو بار مسواک نرم و نخ دندان، شست‌وشوی دهان با آب نمک گرم (نصف قاشق نمک در یک لیوان آب گرم).
2 افزایش بزاق: آب کافی بنوشید و آدامس یا قرص بدون قند برای تحریک بزاق مصرف کنید.
3 از غذاهای بسیار تند، چرب، نمکی یا الکل و سیگار پرهیز کنید تا تلخی کمتر شود.
4 با پزشک معالج درباره بازنگری دارو یا بررسی عفونت دهان و کمبود عناصر مانند روی مشورت کنید.
علائم هشدار:
1 تب بالای 38 یا درد شدید و پیشرفت‌کننده در دهان.
2 مشکل جدید در بلع یا تنفس یا کاهش وزن سریع.
3 زخم‌ها یا لکه‌های بزرگ در دهان که بهتر نمی‌شوند یا خون‌ریزی دارند.
تخصص پیشنهادی: دندان‌پزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص