مصرف دیفن‌هیدرامین و قرص سرماخوردگی در شیردهی

سلام
نوزاد چهل روزه دارم دو روزه سرما خوردم و قرص سرماخوردگی بزرگ سالان و شربت دیفن هیدرامین مصرف میکنم هر دوشب نوزادم از ساعت ۹ شب شروع به گریه شدید میکند و نمیخوابد به قرص و شربت مربوط می باشد؟ قبل این دوشب اصلا مشکلی نداشت
4 آبان 1405

پاسخ پزشکان

خلاصه پاسخ پزشک بازبینی‌شده توسط پزشک تأییدشده
با سلام بله ممکنه به داروها مربوط باشه، بهخصوص اگر شیردهی دارید. دیفنهیدرامین و بعضی ترکیبات قرص سرماخوردگی میتونن از طریق شیر مادر روی نوزاد اثر بذارن و باعث خوابآلودگی، بیقراری یا اختلال در تغذیه بشن.
— دکتر مریم نظیفی، جراح دندانپزشک مشاهده پاسخ کامل
0
با سلام
بله ممکنه به داروها مربوط باشه، بهخصوص اگر شیردهی دارید.
دیفنهیدرامین و بعضی ترکیبات قرص سرماخوردگی میتونن از طریق شیر مادر روی نوزاد اثر بذارن و باعث خوابآلودگی، بیقراری یا اختلال در تغذیه بشن.
فعلا قبل از مصرف دوز بعدی با پزشک مشورت کنید و ترکیبات داروها رو بررسی کنید.
چون نوزاد فقط 40 روزشه و گریه شدید جدید داره، بهتره معاینه بشه.
اگر تب 38 درجه یا بالاتر، بیحالی، شیر نخوردن یا مشکل تنفسی داره،حضوری مراجعه کنید

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً بی‌قراری شبانه نوزاد با مصرف داروهای سرماخوردگی مادر مرتبط است.
در بیشتر موارد دیفن‌هیدرامین و بعضی ضداحتقان‌ها از شیر عبور می‌کنند و می‌توانند خواب‌آلودگی یا واکنش‌های متضاد (تحریک‌پذیری) در نوزاد ایجاد کنند.
تشخیص قطعی نیاز به بررسی دارد اما اغلب قابل برگشت است.
راهکارهای عملی:
1 مصرف قرص و شربت را فعلاً قطع کنید و در مورد جایگزین ایمن با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
2 نوزاد را 24–48 ساعت زیر نظر قرار دهید: میزان تغذیه، دفعات ادرار و بیداری را ثبت کنید.
3 محیط خواب را آرام و کم‌نور نگه دارید و برای آرام کردن نوزاد از تماس پوستی و شیردهی مکرر استفاده کنید.
4 در تماس با پزشک اطفال درباره داروهای ایمن در شیردهی اقدام کنید.
علائم هشدار:
1 مشکل در تنفس یا نفس‌کشیدن خیلی سریع/کند
2 خواب‌آلودگی شدید؛ نوزاد را نمی‌توان بیدار کرد یا از شیر خوردن امتناع می‌کند
3 تشنج، کبودی یا آبی‌شدن لب‌ها/پوست
تخصص پیشنهادی: پزشک اطفال

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص