سلام خشکی چشمی ک طولانی باشه در حد دوسال همراه التهاب و دکتر تشخیص بده mgdنیست آزمایش آنتی بادی هم برای خود ایمنی منفی باشه تیرویید هم نداشته باشی دیگ چ دلیلی میتونه داشته باشع ؟؟ درمان پذیره؟؟
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. خشکی چشم مزمن حتی اگر MGD و بیماریهای خودایمنی یا تیروئید رد شده باشند، میتواند به دلایلی مثل کاهش کیفیت اشک، کار طولانی با موبایل و مانیتور، محیط خشک، مصرف بعضی داروها یا حساسیتهای مزمن چشمی ایجاد شود. در بسیاری از موارد قابل کنترل است و با اشک مصنوعی مناسب، اصلاح سبک زندگی و گاهی درمانهای تکمیلی توسط چشمپزشک بهتر میشود. اگر التهاب چشم ادامهدار است، معاینه دقیقتر برای بررسی سطح چشم و کیفیت اشک لازم است. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً دلیل عمده خشکی طولانی شما کاهش تولید اشک (کمآبی غدد اشکی) یا خشکی ناشی از عوامل محیطی و داروها است؛ در بیشتر موارد قابل کنترل است و لازم نیست نگران باشید. راهکارهای عملی: - استفاده از اشک مصنوعی بدون نگهدارنده بهصورت مرتب (چند بار در روز) و شبها ژل چشمی در صورت نیاز. - افزایش رطوبت محیط با دستگاه بخور، دوری از باد مستقیم و استفاده از عینک محافظ در هوای خشک. - فهرست داروها (آنتیهیستامین، ضدافسردگی، داروهای فشارخون و غیره) را با پزشک مرور کنید؛ تغییر دارو فقط با نظر پزشک. - بهداشت پلک و استراحت چشمی: پلکزدن منظم و شستوشوی ملایم پلکها به کاهش التهاب کمک میکند. علائم هشدار: - کاهش ناگهانی یا تار شدن چشم - درد شدید یا ترشح چرکی - قرمزی شدید همراه تب یا حساسیت به نور تخصص پیشنهادی: چشمپزشکی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.