چند روزه پسر یک ماهه من همش حالت اوق زدن داره ولی نمیتونه بالا بیاره سر دلش مونده.دیروز هم خیلی حالش بد شد نمیتونست بالا بیاره سیاه شده بود باید چی کار کنم یه کم بالا بیاره تا راحت بشه؟
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. نوزاد 1 ماههای که زور میزند بالا بیاورد، بیحال میشود یا «سیاه/کبود» میشود اورژانسی است و نباید سعی کنید او را و ادار به بالا آوردن کنید. این حالت میتواند از رفلاکس شدید، گیر کردن شیر، یا گاهی مشکل جدیتری مثل تنگی خروجی معده یا مشکل تنفسی باشد، و باید همین امروز فورا به اورژانس اطفال مراجعه کنید؛ تا آن زمان نوزاد را صاف نگه دارید، حجم شیر را کمتر و دفعات را بیشتر کنید و بعد از هر و عده 20 تا 30 دقیقه عمودی نگهش دارید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً مشکل از رفلاکس معده یا تجمع هوا بعد از شیرخوردن است که باعث تلاش برای بالا آوردن بدون موفقیت میشود؛ در بیشتر موارد این آزاردهنده اما خطرناک نیست، اما بیدار بودن به علائم خطر اهمیت دارد. راهکارهای عملی: -نوزاد را بلافاصله به صورت عمودی (روی شانه یا نشسته در آغوش) نگه دارید و آرام پشتش را بزنید تا آروغ بزند. - هنگام شیردهی حجم را کمتر و دفعات را بیشتر کنید؛ بین دفعات خوراک آروغ بگیرید. - بعد از شیر ۲۰–۳۰ دقیقه به حالت قائم نگه دارید و از لرزاندن شدید اجتناب کنید. - در صورت گرفتگی بینی، با سرنگ بوب یا مکش ملایم مخاط را پاک کنید تا راه نفس باز شود. علائم هشدار: - کبودی یا آبی شدن پوست، لبها یا ناخنها. - نفستنگی، قطع تنفس یا صدای خسخس شدید در تنفس. - خوابآلودگی شدید، بیهوشی یا کاهش واکنش نوزاد. تخصص پیشنهادی: کودکان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.