۵ ماهی هس ک اینطوری شده خیلی یهویی بزرگ شد و سفته. مثل زمان بلوغ. خیلی ناراحتم میترسم خدایی نکرده بلوغ زود رس یا چیزه بدی باشه. لطفا راهنماییم کنین ممنون
30 خرداد 1405
پاسخ پزشکان
0
حتما جهت بررسی به فوق تخصصغدد اطفالمراجعه کنید عزیز، موضوع مهمی هست و باید بررسی بشه
سلام بهتر است به منخصص کودکان مراجعه کنید تا با معاینه و سونوگرافی نسج ناحیه ی متورم مشخص شود (بافت سینه یا التهاب و) و یا به فوق تخصص کودکان مراجعه نمایید.
احتمالا این تغییر، بهصورت گذرا و ناشی از اثر هورمونهای مادری یا پدیده طبیعی دوران نوزادی/مینیبلوغ است و در بیشتر موارد خوشخیم است؛ با این حال بلوغ زودرس هم یک احتمال کمتر است که نیاز به بررسی دارد. آرام باشید، اغلب خودبهخود بهبود پیدا میکند و تشخیص قطعی نیاز به معاینه دارد.
احتمالاً این تغییر، بهصورت گذرا و ناشی از اثر هورمونهای مادری یا پدیدهٔ طبیعی دوران نوزادی/مینیبلوغ است و در بیشتر موارد خوشخیم است؛ با این حال بلوغ زودرس هم یک احتمال کمتر است که نیاز به بررسی دارد. آرام باشید، اغلب خودبهخود بهبود پیدا میکند و تشخیص قطعی نیاز به معاینه دارد. راهکارهای عملی: - مشاهده و ثبت عکس هفتگی از اندازه و هر تغییری تا زمان ویزیت. - از فشار یا فشار دادن سینه و خارج کردن ترشحات خودداری کنید تا عفونت ایجاد نشود. - پوشیدن لباس نرم و آزاد و رعایت نظافت ملایم ناحیه. - در مراجعه، پزشک ممکن است معاینه بالینی و در صورت لزوم سونوگرافی یا ارزیابی هورمونی درخواست کند. علائم هشدار: - تب، قرمزی و درد موضعی (ممکن است عفونت باشد). - شروع خونریزی یا ترشح خونی از ناحیه تناسلی. - رشد سریع قد یا ظهور موهای تناسلی/بدنی و تغییرات رفتار که نشانگر بلوغ زودرس است. تخصص پیشنهادی: اندوکرینولوژی کودکان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.