باسلام سه روز پیش دچار تکرر ادرار شدم با حجم زیاد بدون تب وسوزش ولی بعداز دفع کمی درد کلیه دارم الان تکرر ادرارم خوب شده ولی بعد از دفع هنوز درد دارم کمی بیحالم دهانم مزه تلخی میده باتوجه به آزمایشی که فرستادم میخواستم ببینم مشکلم چیه؟
9 فروردین 1405
پاسخ پزشکان
1
آزمایش آنالیز و کشت ادرار، قند خون و عملکرد کلیه لازم هست انجام دهید
سلام تکرر ادرار با حجم زیاد معمولا نشانه عفونت ادراری نیست، چون عفونت اغلب با سوزش، تکرر کمحجم و تب همراهه؛ حجم زیاد بیشتر به دیابت، اشاره داره. سه روز پیش تکررتون با حجم بالا بدون سوزش و تب بوده و حالا خوب شده ولی درد کلیه بعد دفع، بیحالی و مزه تلخ دهان مونده، که میتونه نشوندهنده عفونت خفیف کلیه (پیلونفریت بدون تب شدید)، سنگ کلیه در حال حرکت، یا حتی رفلاکس صفرا و مشکل کبدی باشه.
احتمالاً دو علت شایعتر مطرح است: عفونت ادراری غیرکلاسیک (بدون سوزش یا تب و اضح) یا تحریک/سنگ کلیه که بعد از ادرار دفع، درد باقی میگذارد. نگرانی زیاد لازم نیست اما تشخیص قطعی نیاز به بررسی دارد. راهکارهای عملی: 1 مایعات متعادل بنوشید (آب کافی، نه افراط) و ادرار را کامل کنید. 2کمپرس گرم روی پهلو برای کاهش درد و استراحت کوتاه. 3 در صورت امکان، نمونه ادرار را برای آزمایش یا کشت همراه نتایج قبلی در اختیار پزشک قرار دهید. 4 در صورت درد قابلتوجه، از مسکنهای ساده مانند پاراستامول یا ایبوپروفن (در صورت نداشتن منع) استفاده کنید. علائم هشدار: 1 تب یا لرز جدید (خطر سرایت به کلیه). 2 درد شدید پهلو همراه استفراغ یا ناتوانی در نگهداشتن مایعات. 3 خون قابلتوجه در ادرار یا کاهش چشمگیر مقدار ادرار. تخصص پیشنهادی: اورولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.