سلام. زیر بغلم اول در حد لکه قرمز بود بعد همون لکه روش خشک شد و تبدیل به زخم شد و درد میکنه و اب ازش خارج میشه و بوی بد عرق داره. دستمو بالا میبرم درد میگیره و میسوزه. الانم انگار چنتا دونه وسط زخم داره در میاد. میشه کمک کنید که چیکار کنم؟
14 اردیبهشت 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام این توضیحها بیشتر شبیه یک عفونت پوستی عمقی مثل فولیکولیت یا هیدرادنیت هست که باعث درد، ترشح بدبو و زخم میشود. فعلا ناحیه را خشک نگه دارید، از تیغ و دئودورانت استفاده نکنید و کمپرس گرم ملایم بگذارید. اگر درد و ترشح ادامه داشت یا دونههای جدید ظاهر شد، بهتر استویزیت شوید تا در صورت نیاز آنتیبیوتیک مناسب شروع شود.
احتمالاً یک آبسه چرکی (فورونکل) یا هیدرادنیت سوپوراتیوا در ناحیه زیر بغل دارید؛ در بیشتر موارد علت باکتریایی است و قابل درمان است. نگران نشوید اما نیاز به مراقبت دارد. راهکارهای عملی: -کمپرس گرم10–15 دقیقه سه تا چهار بار در روز برای کاهش درد و تسهیل تخلیه. - محل را با صابون ملایم بشویید و خشک نگه دارید؛ از تراشیدن یا فشار دادن زخم خودداری کنید. - پانسمان استریل روی محل ترشحدار بگذارید و روزانه تعویض کنید. - از اسپری یا دئودورانت تا بهبودی استفاده نکنید تا تحریک کمتر شود. - مسکنهای بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و التهاب قابل استفادهاند. علائم هشدار: - تب بالا (۳۸ درجه یا بالاتر) یا لرز — باید فوری به پزشک مراجعه کند. - افزایش سریع قرمزی، تورم یا گسترش به طرفین و خطوط قرمز پوستی — باید فوری به پزشک مراجعه کند. - ترشح خونآلود یا بوی بسیار شدید، یا عدم بهبود طی 48–72 ساعت — باید فوری به پزشک مراجعه کند. تخصص پیشنهادی: متخصص پوست
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.