زخم دردناک و بدبو زیر بغل: علت و اقدامات

سلام. زیر بغلم اول در حد لکه قرمز بود بعد همون لکه روش خشک شد و تبدیل به زخم شد و درد میکنه و اب ازش خارج میشه و بوی بد عرق داره. دستمو بالا میبرم درد میگیره و میسوزه. الانم انگار چنتا دونه وسط زخم داره در میاد. میشه کمک کنید که چیکار کنم؟
14 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
این توضیح‌ها بیشتر شبیه یک عفونت پوستی عمقی مثل فولیکولیت یا هیدرادنیت هست که باعث درد، ترشح بدبو و زخم می‌شود.
فعلا ناحیه را خشک نگه دارید، از تیغ و دئودورانت استفاده نکنید و کمپرس گرم ملایم بگذارید.
اگر درد و ترشح ادامه داشت یا دونه‌های جدید ظاهر شد، بهتر است ویزیت شوید تا در صورت نیاز آنتیبیوتیک مناسب شروع شود.
-1
ممکن است دچار کورک چرکی شده باشید.
جهت معاینه و درمان به متخصص پوست مراجعه کنید.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً یک آبسه چرکی (فورونکل) یا هیدرادنیت سوپوراتیوا در ناحیه زیر بغل دارید؛ در بیشتر موارد علت باکتریایی است و قابل درمان است.
نگران نشوید اما نیاز به مراقبت دارد.
راهکار‌های عملی:
- کمپرس گرم 1015 دقیقه سه تا چهار بار در روز برای کاهش درد و تسهیل تخلیه.
- محل را با صابون ملایم بشویید و خشک نگه دارید؛ از تراشیدن یا فشار دادن زخم خودداری کنید.
- پانسمان استریل روی محل ترشح‌دار بگذارید و روزانه تعویض کنید.
- از اسپری یا دئودورانت تا بهبودی استفاده نکنید تا تحریک کمتر شود.
- مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و التهاب قابل استفاده‌اند.
علائم هشدار:
- تب بالا (۳۸ درجه یا بالاتر) یا لرز — باید فوری به پزشک مراجعه کند.
- افزایش سریع قرمزی، تورم یا گسترش به طرفین و خطوط قرمز پوستی — باید فوری به پزشک مراجعه کند.
- ترشح خون‌آلود یا بوی بسیار شدید، یا عدم بهبود طی 4872 ساعت — باید فوری به پزشک مراجعه کند.
تخصص پیشنهادی:
متخصص پوست

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.