استفراغ سبز و تلخ ناشتا؛ احتمال بازگشت صفرا

سلام، من سابقه رفلاکس معده دارم ، چند روز پیش صبح معدم یه جوری بوپ و یکم تنگی نفس هم داشتم . بالا که اوردم مایع سبز رنگ به شدتتت تلخ و بد طعم بالا اومد . بعد از اون خواستم دراز بکشم ولی یهویی همون طعم بدو تند اومد بالا ، آب با معده خالی خوردم چند دقیقه بعدش یهویی حالم بد شد و بالا اوردم چون از بینیم هم خارج شد، پشت سرم سوزش گرفت تا یه ساعت پشت م میسوخت و در طول روز معدم درد میکرد ، علت ؟
6 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
این مایع صفرا بوده
بررسی آزمایشگاهی و سونوگرافی انجام بدید
BOGHRAT.com/Dr/mehdi-safari

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت این استفراغ بازگشت صفرا (ریفلاکس صفراوی) یا مخلوط شدن صفرا با اسید معده است که طعم بسیار تلخ و رنگ سبز ایجاد می‌کند.
در بیشتر موارد این وضعیت علامتی از رفلاکس یا اختلال تخلیه معده است و ضرورتی برای ترس فوری همیشه ندارد؛ اما نیاز به پیگیری دارد.
راهکار‌های عملی:
- فوراً بنشینید یا سر را بالا نگه دارید و از دراز کشیدن خودداری کنید.
- دهان را با آب و لرم بشویید و جرعه‌های کوچک آب بنوشید تا سوزش و طعم کاهش یابد.
- از خوردن غذا‌های چرب، اسیدی و سیگار تا رفع علائم خودداری کنید و اگر داروی ضدرفلاکس دارید طبق دستور مصرف کنید.
- بعد از بهبود، برای خواب سر تخت را حدود
۱۵-۲۰ سانت بالا بگذارید تا رفلاکس کمتر شود.
علائم هشدار:
- وجود خون یا رنگ قهوه‌ای تیره در استفراغ
- تنگی نفس شدید، درد قفسه سینه یا ضعف ناگهانی
- تب بالا، ناتوانی در نوشیدن یا علائم شدید کم‌آبی
تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.