خواهرم چند وقت بود مدفوع نداشت امروز تب داره و انگار شکم پیچ داره هی میگه برم دستشویی توروخدا راهنمایی کنید . دلیل چیه یعنی ممکنه عفونت باشه فردا و پس فردا هم تعطیله بیشتر باعث نگرانی شده
2 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. تب همراه با دلپیچه و احساس دفع در کودک 3 ساله میتواند از یبوست شدید، عفونت گوارشی یا حتی علل دیگر باشد و از راه دور نمیشود دقیق تشخیص داد. اگر شکمدرد شدید، استفراغ، بیحالی، نفخ و اضح شکم، خون در مدفوع، یا ناتوانی در دفع/خارج شدن گاز دارد، باید همان امروز به اورژانس کودکان مراجعه کنید. فعلا مایعات کافی بدهید و از دارو، شیاف یا تنقیه خودسرانهاستفاده نکنید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت شایع، گاستروانتریت ویروسی (عفونت ویروسی روده) است و در بیشتر موارد خودبهخود بهبود مییابد؛ نگرانکننده است اما معمولاً قابل کنترل است. راهکارهای عملی: 1 مایعات کوچک و مکرر بدهید (محلول خوراکی جایگزین آب و نمک بهتر است) قاشققاشق یا لیوان کوچک. 2 تب را با داروی مناسب سن طبق دستور دارویی و کمپرس و لرم کنترل کنید؛ از داروهای ضداسهال بدون نسخه استفاده نکنید. 3 غذاهای سبک و قابل هضم (مثل برنج آبپز، موز) وقتی تهوع کمتر شد ارائه دهید. 4 دستها و سطوح را ضدعفونی کنید و کودک را استراحت دهید. علائم هشدار: 1 کاهش قابل توجه ادرار یا خشکی دهان و پوشک بسیار کم (نشانه کمآبی). 2 خون در مدفوع یا مدفوع بسیار تیره. 3 تب بسیار بالا (مثلاً بالای 39 درجه)، تشنج، گیجی یا تنفس بسیار سریع. تخصص پیشنهادی: پزشکی کودکان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.