التماس میکنم جواب بدید من دیروز دستم ۲جا رو شستم برید امروز تو پارک رفتم دسشویی و با همون دست شیر اب داخل دسشویی رو باز کردم.وقتی دستمو شستم و دستم سوخت یادم افتاد زخم بوده و دقیقا با همونجا شیر ابو بازکردم.خیلی نگرانم قرص پپ بخورم با نه
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
وقت به خیر نگران نباشید انتقال ویروس از این طریق نادر است و انتقال از تماس با خون و ترشحات آلوده ایجاد میشود نه اجسام
احتمالاً خطر ابتلای ایدز (اچآیوی) در این وضعیت بسیار پایین است؛ در بیشتر موارد تماس غیرخونی با شیر آب یا سطوح منجر به انتقال نمیشود. اگر زخم سطحی بوده و قبلاً با آب و صابون شستهاید، به احتمال زیاد نیازی به پپ نیست اما تصمیم نهایی نیاز به بررسی دارد. راهکارهای عملی: - محل زخم را مجدداً با آب و صابون خوب بشویید و نرم خشک کنید. - محل را با بتادین یا محلول ضدعفونیکننده موضعی پاک کرده و با پانسمان بپوشانید. -در صورتی که احتمال تماس با خون تازه یا منبعی که اچآیوی مثبت است وجود دارد، ظرف 72 ساعت به اورژانس یا کلینیک بیماریهای عفونی برای ارزیابی پپ مراجعه کنید. - برای کاهش اضطراب میتوانید وضعیت را با یک پزشک یا مرکز مشاوره تلفنی در میان بگذارید. علائم هشدار: - تب، لرز یا احساس بیماری عمومی و شدید - افزایش قرمزی، تورم، ترشح چرکی یا درد قابلتوجه در محل زخم - اطلاع قطعی از تماس مستقیم با خون فرد دارای اچآیوی مثبت یا تماس با سوزن مشترک تخصص پیشنهادی: متخصص بیماریهای عفونی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.