آیا ابتلا به ویروس اپشتین-بار به واکسن ۱۵ سالگی مربوط است؟

سلام ۱۶ سالمه و چند ماه پیش بیماری EBV گرفتم و حدود ۱۰ روز بیمارستان بودم
به خاطر اینه که واکسن ۱۵ سالگی نزدم؟
7 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
احتمالا شما مبتلا به ویروس اپشتین-بار هستید که در نوجوانان باعث مونونوکلئوز می‌شود.
در بیشتر موارد این عفونت از طریق تماس بزاق منتقل می‌شود و ربطی به نزدن واکسن‌های روتین 15 سالگی ندارد.
نگران نباشید؛ بیشتر بیماران با مراقبت مناسب بهبود مییابند

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً شما مبتلا به ویروس اپشتین-بار هستید که در نوجوانان باعث مونونوکلئوز می‌شود.
در بیشتر موارد این عفونت از طریق تماس بزاق منتقل می‌شود و ربطی به نزدن واکسن‌های روتین ۱۵ سالگی ندارد.
نگران نباشید؛ بیشتر بیماران با مراقبت مناسب بهبود می‌یابند.
راهکار‌های عملی:
- استراحت کافی و خودداری از ورزش‌های تماسی یا سنگین تا بهبودی کامل (خطر پارگی طحال وجود دارد).
- مایعات فراوان و غذای سبک، پرهیز از الکل و دارو‌های کبدساز.
- برای تب و درد از مسکن‌های غیرآسپیرینی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن طبق دوز مناسب استفاده کنید.
- پیگیری با پزشک و انجام آزمایش خون برای بررسی کبد و اندازه طحال اگر هنوز احساس بیماری می‌کنید.
علائم هشدار:
- درد شدید یا حساسیت در ناحیه سمت چپ بالا یا شکم (ممکن است نشانه مشکل طحال باشد).
- تنگی نفس یا مشکل شدید در بلع یا نفس کشیدن.
- زردی پوست یا چشم، ادرار خیلی تیره یا خونریزی/کبودی غیرمعمول.
تخصص پیشنهادی: متخصص بیماری‌های عفونی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.