آیا ابتلا به ویروس اپشتین-بار به واکسن ۱۵ سالگی مربوط است؟
سلام ۱۶ سالمه و چند ماه پیش بیماری EBV گرفتم و حدود ۱۰ روز بیمارستان بودم به خاطر اینه که واکسن ۱۵ سالگی نزدم؟
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
احتمالا شما مبتلا به ویروس اپشتین-بار هستید که در نوجوانان باعث مونونوکلئوز میشود. در بیشتر موارد این عفونت از طریق تماس بزاق منتقل میشود و ربطی به نزدن واکسنهای روتین 15 سالگی ندارد. نگران نباشید؛ بیشتر بیماران با مراقبت مناسب بهبود مییابند
احتمالاً شما مبتلا به ویروس اپشتین-بار هستید که در نوجوانان باعث مونونوکلئوز میشود. در بیشتر موارد این عفونت از طریق تماس بزاق منتقل میشود و ربطی به نزدن واکسنهای روتین ۱۵ سالگی ندارد. نگران نباشید؛ بیشتر بیماران با مراقبت مناسب بهبود مییابند. راهکارهای عملی: -استراحت کافی و خودداری از ورزشهای تماسی یا سنگین تا بهبودی کامل (خطر پارگی طحال وجود دارد). - مایعات فراوان و غذای سبک، پرهیز از الکل و داروهای کبدساز. - برای تب و درد از مسکنهای غیرآسپیرینی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن طبق دوز مناسب استفاده کنید. - پیگیری با پزشک و انجام آزمایش خون برای بررسی کبد و اندازه طحال اگر هنوز احساس بیماری میکنید. علائم هشدار: - درد شدید یا حساسیت در ناحیه سمت چپ بالا یا شکم (ممکن است نشانه مشکل طحال باشد). - تنگی نفس یا مشکل شدید در بلع یا نفس کشیدن. - زردی پوست یا چشم، ادرار خیلی تیره یا خونریزی/کبودی غیرمعمول. تخصص پیشنهادی: متخصص بیماریهای عفونی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.