دو ماهه باردار هستم و نزدیک یک ماه هست شدیدا معده ام درد میکنه و از صبح تا شب حالت تهوع دارم و از همه غذا ها و بو ها بیزار شده ام.لطفا بگین چیکار کنم؟چی بخورم؟
2 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
اگر تهوع بارداری اذیتتون می کنه سعی کنید هر چند ساعت یک بار مقدار کمی غذا بخورید و معده تان خالی نمانه. غذاهای ساده مثل نان، بیسکویت، برنج یا سیب زمینی آب پز معمولا بهتر تحمل می شن آب و مایعات را هم کم کم و جرعه جرعه بنوشید. قبل از اینکه از رختخواب بلند شید یک بیسکویت یا تکه ای نان بخورید و تا جایی که می شه از بوهای تند دوری کنید. اگر تهوع و استفراغتان شدید شد، نتوانستید مایعات را نگه دارید، ادرارتان کم شد یا احساس ضعف و سرگیجه شدید داشتید، حتما برای معاینه به متخصص زنانمراجعه کنید و ازمایش ادرار بدید
احتمالاً علت شایع علائم شما تهوع بارداری (تهوع صبحگاهی) و در موارد شدید احتمالاً هایپرِمزیس بارداری است. در بیشتر موارد تهوع در سه ماهه اول بهتر میشود؛ نگران نباشید اما جدی گرفته شود. راهکارهای عملی: - و عدههای کوچک و مکرر: هر ۲–۳ ساعت مقدار کم و غذای ساده مثل نان تست، بیسکویت نمکی یا برنج پخته بخورید. - مایعات به مقدار کم و مکرر: جرعهجرعه آب، مایعات رقیق یا آبمیوه رقیق؛ یختکه یا آبنبات نعنایی برای آرامش تهوع مفید است. - قبل از بلند شدن از خواب یک بیسکویت خشک یا نان بخورید و از بوهای قوی و محیط گرم دوری کنید. - زنجبیل ملایم (چای زنجبیل یا بیسکویت زنجبیلی) میتواند کمک کند؛ درباره استفاده از مکمل یا دارو با پزشک مشورت کنید. -استراحت کافی و هواگیری اتاق؛ در صورت بدتر شدن علائم زود به پزشک اطلاع دهید. علائم هشدار: - قادر به نگه داشتن مایعات نیستید یا ادرار بسیار کم/سرگیجه شدید (نشانه کمآبی). -کاهش وزن محسوس یا ضعف و غش. - خونریزی واژینال، درد شکم بسیار شدید یا تب. تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.