خانمم ده روز پیش بعلت دردشدید صفرا و سنگریزه های متعدد پنج میلی اقدام به برداشتن صفرا به روش لاپاراسکوپی توسط جراح عمومی نمودند تقریبا چهار پنج روز بعذ از عمل خارش شدید پوستی تمام بدنشون را فرا گرفته به محض شروع خارش خشک کننده سفالکسین ۵۰۰ میلی قطع شد اما بعذ گذشت ده روز از عمل و چهار روز از قطع انتی بیوتیک بدن شون جوش ریز قرمز میزنه و خارش شدید پوستی دارن بطوری که تحمل ندارن دیکه… مشکل کجاست؟
5 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام وقت بخیر احتمالا حساسیت و آلرژی به داروی مصرف شده هستش. دوش آب سرد بگیرید و آنتی هیستامین مصرف کنید. احتمالا بعد از گذشت چند روز به تدریج بهتر خواهید شد اما در صورتیکه بهبودی حاصل نشد حتما به پزشک خودتون اطلاع بدید
احتمالاً این خارش و جوشها در بیشتر موارد ناشی از واکنش دارویی تاخیری به سفالکسین یا داروهای پس از عمل است؛ کمتر ممکن است بهخاطر اختلال صفراوی یا انسداد مجاری صفراوی پس از جراحی باشد. نگران نباشید؛ اغلب با قطع دارو و درمان حمایتی کنترل میشود اما نیاز به بررسی دارد. راهکارهای عملی: - هر داروی جدید و مسکن غیرضروری را فعلاً قطع کنید و فهرست داروها را همراه داشته باشید. - یک آنتیهیستامین خوراکی مثل ستریزین یا لوراتادینروزی یکبار مصرف کنید مگر منع دارویی داشته باشید. -مرطوبکننده ملایم بزنید و کمپرس سرد روی نواحی خارشدار بگذارید. - از دوش آب گرم و صابون قوی پرهیز، لباس نخی گشاد بپوشید و ناخنها را کوتاه نگه دارید. علائم هشدار: - تورم صورت، لبها یا زبان یا تنگی نفس - تب بالا یا پیدایش تاولها و پوستهریزی گسترده پوست - زردی چشم یا پوست، ادرار خیلی تیره یا کاهش و اضح ادرار تخصص پیشنهادی: پوست
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.