سلام . پسر ۲۸ ساله هستم به شکل مادرزاد یه ضایعه به اندازه نصف عدس کنار غده هیپوفیز بنده هست که موجب شده تستسترون داخل بدن من تولید نشه دکتر هم رفتم که برام تست ۱۰۰ نوشت هر دو هفته یکبار بزنم . حالا میخوام برای بدنسازی مقدار خیلی کمی استرویید مصرف کنم . همه عوارض هارو میدونم . فقط میخوام ببینم رو این مشکل من چه تاثیری میزاره . ممنون
19 دی 1403
پاسخ پزشکان
0
سلام. روی سایر هورمونهای هیپوفیز اثر میزارند و براتون مشکل ساز هستند
با سلام برای سلامت روحی و جسمی باید طبق برنامه فوق تخصص غدد مقدار تستوسترون را مصرف کنید تا روند بلوغ طبیعی در بدن شما ایجاد شود. از سایر داروها خودداری کنید معمولا طی دوسال درمان کامل می شود و مقدار مناسب هورمون برای شما تنظیم می شود.
احتمالاً مصرف و ینسترول (استانوذول) باعث سرکوب محور هیپوتالاموس–هیپوفیز–بیضه میشود و سطح LH/FSH را پایین میآورد که در نتیجه تولید تستوسترون اندوژن را بیشتر کاهش میدهد. و ینسترول خوراکی در بیشتر موارد احتمالاً سمیت کبدی و تغییرات نامطلوب چربی خون دارد. این دارو بهاحتمال زیاد اندازه ضایعه مادرزاد شما را تغییر نمیدهد ولی کنترل هورمونی و خطر عوارض سیستمیک را پیچیدهتر میکند، بنابراین نگرانکننده است. راهکارهای عملی: - پیش از شروع هر استروئیدی با اندوکرینولوژیست یا پزشک معالجمشورت کنید. -آزمایشهای پایه بگیرید: تستوسترون کل، LH، FSH، آنزیمهای کبدی، و لیپیدها و پیگیری منظم در صورت شروع دارو. - از ترکیب خودسرانه و ینسترول با درمان تستوسترون تجویزی خودداری کنید و دوزهای غیرپزشکی نزنید. - در صورت تمایل به بچهدار شدن، بحث درباره حفظ باروری (مثل انجماد اسپرم یا درمان جایگزین) را مطرح کنید. علائم هشدار: - سردرد ناگهانی شدید یا کاهش/دوبینی بینایی - زردی پوست یا چشم، ادرار تیره یا درد شدید شکم - تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه یا ورم/درد ناگهانی پا تخصص پیشنهادی: اندوکرینولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.