با توجه به توضیحاتم تشخیص احتمالیتون چیه؟

سلام بعضی وقتا یکی رو میبینم نه واضح در حد سایه ای که لباساش مشخصه ولی چهرش نه بیشترم وقتی سرم پایینه و مشغول کاریم این اتفاق میوفته ولی بعد میفهمم واقعی نبوده،چون اگاهی دارم توهم و هذیان نیست درسته؟
قرص و مواد مصرف نمیکنم،اتفاق خاصیم نیوفتاده و حالم خوبه فقط یه مدته خوابم خیلی کم شده در حد سه ساعت میتونم بخوابم، ممکنه به خاطر بیخوابی باشه؟میخوام بدونم اگه برم پیش روانشناس قراره چه تشخیصی بگیرم؟
4 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
با سلام و احترام
شرح حال کامل نیست اما آگاهی شما می‌تواند احتمال وجود توهم و هذیان را پایین بیاورد.
با توجه به کمبود خواب می‌تواند ناشی از خطای ادراکی باشد، ابتدا به سلامت خواب خود اهمیت بدهید و سپس به یک روانشناس مراجعه کنید.
0
سلام
بهاحتمال بسیار زیاد بیخوابی عامل دیدن این موارد هست.
نظم دادن و خوابیدن به اندازه کافی برای تمام اهداف مادی و معنوی و سلامت روان شما الزامی است.
شاید فکر کنید با کمتر خوابیدن وقت بیشتری برای انجام کار‌ها خواهید داشت یا مجبور به کمخوابی هستید اما در حقیقت به همان هدفی که به خاطر آن کمخواب شدهاید ضربه خواهید زد.
در هر حال چه توهم باشد چه اختلال خواب، لازم هست پیش دکتر روانپزشک (نه روانشناس) بروید تا شما را راهنمایی کند.
0
با این توضیح کم نمی‌شه تشخیص درستی گذاشت عزیزم.
روانشناس با شما صحبت و علائم احتمالی دیگه رو هم چک میکنه، مواردی مث اضطراب و غیره
0
با سلام،
علائمتان برای تشخیص کافی نیست ! حالت شما می‌تواند ناشی از بیخوابی، فشار روانی، اضطراب زیاد، کنترل بیش از حد والدین بر شما و خیلی موارد دیگر باشد.
از روان شناس نترسید ! اینکه میخواهید از قبل تشخیص را بدانید ناشی از اضطرابتان است و همچنین اینکه اگر تشخیص باب میلتان نبود و یا از نظر شما بد بود، اصلا مراجعه نکنید ! نکته دوم اینکه توهم ادراک بدون محرک است و تعربف آگاهی از نظر روان شناس با اگاهی از نظر شما فرق داره ! به روان شناس و یا روان پزشک مراجعه کنید
0
سلام
عزیز دلم.
توضیحات شما بسیار کلی بیان شده و نمی‌شه روی اون تشخیص گذاشت.
سوال شما به گونه ای هست که می خواهید زودی تایید کنیم که شما دچار توهم نشدید.
احتمالا هم توهم نیست بیشتر نشون میده اضطراب و کم خوابی عامل اون هست.
مهم‌ترین نکته ای که باعث می‌شه پیشنهاد کنم به روانشناس مراجعه کنید این است که کم خوابی به اضافه اضطراب نشانه‌های مهمی هستند که باید با پرسش‌های تخصصی بررسی بشه تا به مساله ریشه ای پی برده بشه.
من تعریف دقیق توهم را برات می نویسم که اگر مراجعه نکردی بتونی به خودت کمک کنی.
توهم به معنای درک نادرست و غیر واقعی از اتفاقات و رویداد‌های پیرامونی است.
کسانی که دچار توهم فکری میشوند که بهواسطهی آن صدا‌های غیر واقعی میشنوند یا تصاویر غیر واقعی میبینند.
افراد مبتلا به توهم حتی خود را در حال تجربهی یک اتفاق هم درک می‌کنند.
اما واقعیت این است که هیچکدام از اتفاقات روی نداده است و تمام این‌ها حاصل تخیلات فرد است.
اضطراب و بی خوابی به تن‌هایی می تواند منجر به انواع توهم‌ها شود.
0
با سلام.
تشخیص بر اساس مجموعه ای از علائم و نه فقط یک علامت صورت می‌گیرد و گاها طی یک مصاحبه روانپزشکی نیز امکان تشخیص دقیق میسر نیست و نیاز به ارزیابی بیشتر وجود دارد.
تشخیص و درمان (در صورت لزوم) را به پزشک مورد اعتمادتان بسپارید.
تشخیص بر اساس توضیحات کوتاه در حد یک پاراگراف معمولا درست از آب درنمی آید و ممکن است باعث نگرانی بیشتر شما شود.
0
سلام
دوست عزیز
از مراجعه به روانشناس یا تشخیص نگران نباشید.
اتاق درمان مکانی هست که قراره بدون هیچ قضاوتی و کاملا امن و با اعتماد متقابل برای کاهش نگرانی هاتون بهتون راهنمایی بدن.
یه مدت خوابتون رو تنظیم کنید و سعی کنید حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید اگر بعد از رفع خستگی بازم همچین چیزی رو تجربه میکردید به روانشناس مراجعه کنید.
احتمالا بخاطر کم خوابی یا اضطراب هست ولی تشخیص درست و راهنمایی صحیح نیاز به اطلاعات بیشتر و بررسی داره.
0
سلااام دوست عزیز
استنباط من از پیام شما این بود که این موضوع موجب نگرانی زیادی در شما شده است، که خوب کاملا برای من قابل درک است و به شما حق می دهم
اگر تا به حال مراجعه به درمانگر نداشته اید نگرانی شما بابت مراجعه به درمانگر هم کاملا قابل درک است.
همیشه و رود ما به موقعیت‌های جدید و به خصوص موقعیت‌هایی که هیچ آشنایی و شناختی نداریم نگران کننده و استرس زا است
ماندن در این درگیری فکری که چه شده است چه اتفاقی برای من افتاده می تواند برای شما بسیار پرفشار و آسیب رسان باشد و در طول زمان تشدید شود
بهتر است با نگرانی خود برای مراجعه به درمانگر همراه باشید تا بتوانید اقدام کنید و به صورت تخصصی عامل را بررسی کنید
امیدوارم این شرایط زودتر بهبود یابد
0
سلام
احتمال داره بخاطر کمخوابی دچار مشکلات شناختی شده باشید، حتما به روانشناس مراجعه کنید و مهم راهکار‌هایی هست ک میدن

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.