لکه‌بینی بعد از دو روز پریود؛ علت و راهکار

سلام
روز اول و دوم پریود خونریزیم نرماله ولی از روز سوم به بعد تقریبا لکه میشه ۲۴ سالمه
سونوگرافی دادم مشکلی نداشتم
آزمایش هم که دادم دکتر گفت رو به کم کار شدنه قرص میخورم
یعنی دارم یائسه میشم ؟؟
6 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
بهتر است یک تست هورمونی هم در کنار سونوگرافی انجام بدهید جای نگرانی نیست
0
سلام.
در 24 سالگی یائسگی بسیار بعید است، مخصوصا اگر سیکل‌هایتان منظم باشد و سونوگرافی هم طبیعی گزارش شده باشد.
کمکاری تیروئید می‌تواند مقدار و الگوی خونریزی پریود را تغییر دهد و با تنظیم دقیق داروی تیروئید معمولا بهتر می‌شود.
اگر فاصله پریود‌ها خیلی نامنظم شد، قطع پریود بیش از 3 ماه، گرگرفتگی و اضح یا مشکل بارداری داشتید، بررسی هورمونی لازم است.
برای تصمیمگیری نهایی حتما ویزیت حضوری لازم است.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت نوسان هورمونی است—معمولاً مرتبط با کم‌کاری تیروئید یا تنظیم دارو‌های هورمونی—که باعث می‌شود دو روز خون‌ریزی طبیعی و از روز سوم به بعد لکه‌بینی داشته باشید.
در بیشتر موارد این وضعیت خطرناک نیست و با بررسی ساده کنترل می‌شود؛ یائسگی در ۲۴ سالگی به‌احتمال زیاد مطرح نیست.
راهکار‌های عملی:
- مقدار و رنگ خونریزی و روز‌ها را یادداشت کنید تا الگو مشخص شود.
- داروی تیروئید یا هورمونی را دقیقاً طبق دستور ادامه دهید و دوز را خودسر تغییر ندهید.
- آزمایش TSH و در صورت نیاز پروژسترون/استرادیول را تکرار کنید تا تأثیر هورمون‌ها بررسی شود.
- از استرس و ورزش شدید در زمان خونریزی سنگین پرهیز و از پد مناسب استفاده کنید.
علائم هشدار:
- خونریزی بسیار شدید (تعویض پد هر ساعت) یا ضعف/سرگیجه/غش
- درد شکم یا لگن شدید یا تب
- خونریزی ممتد بیش از ۱۴ روز یا خونریزی بین دو پریود که تشدید شود
تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.