سلام،۴ سال متی مازول مصرف میکردم که جواب نداد و tsh روی ۰.۱ بود و سه ماه بعد از ید درمانی شده ۲۰ و یک ماه بعدش شده ۱۲۱(صد و بیست و یک)!!» ایا طبیعی است؟
6 اردیبهشت 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام هدف از ید درمانی تخریب بافت تیروئید هست نگران نباشید مقدار دارو رو پزشک با آزمایش مکرر تنظیم میکنه
احتمالاً افزایش خیلی زیاد تیاساچ بعد از ید درمانی نشاندهنده تبدیل سریع به کمکاریتیروئید یا خطای آزمایشگاهی است. در بیشتر موارد تیاساچ پس از ید بهتدریج بالا میرود، اما عدد ۱۲۱ غیرعادی است و نیاز به پیگیری و تکرار بررسی دارد. «راهکارهای عملی:» -فوراً تکرار آزمایش تیاساچ و فریتیروکسین در یک آزمایشگاه معتبر. - نتایج قبلی و تاریخچه ید درمانی را همراه داشته باشید و به پزشک معالج اطلاع دهید. - در صورت وجود علائم خستگی شدید، افزایش وزن یا سرما حس کردن مچها و انگشتان، برای ارزیابی و احتمال آغاز لووتیروکسین به پزشک مراجعه کنید. - اگر شک به خطای آزمایشگاه دارید، نمونه را در یک مرکز معتبر یا با روش متفاوت تکرار کنید. «علائم هشدار:» - خوابآلودگی شدید یا کاهش سطح هوشیاری - سرگیجه شدید، غش یا افت فشار خون - تنگی نفس یا کندی بسیار زیاد ضربان قلب «تخصص پیشنهادی:» اندوکرینولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.