درد پس از لخته خون در پا (آمبولی/ترومبوز) — چه باید کرد

سلام من سه ما قبل خوردم زمین و تقریبا ۱۸ روز پام تو گچ بود و روز به روز پام کبود تر و در بیشتر میشد رسمن فلج بودم رفتم ارتوپد گچ پامو باز کرد سونوگرافی داد و توی سونو نشون دادکه از کشاله رونم تا پایین پام کلا خون لخته کرده و بستری شدم الان قرص آکسابین ۲۰میخورم ی چند وقتی روز ب روز داشتم بهتر میشدم الان امروز کشاله رونم و پشت زانوم درد میکنه نیاز هست به دکتر مراجعه کنم یا طبیعیه؟
7 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
بله در این موارد نیاز هست پزشک پای شما رو معاینه بکنند و درصورت نیاز سونو داپلر از عروق پایتون گرفته بشه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً درد جدید شما مربوط به روند بهبودی از ترومبوز و التهاب موضعی یا سندرم پساتروزیک است؛ در بیشتر موارد این درد نوسانی و قابل کنترل است، اما پیشرفت لخته یا تشکیل مجدد آن هم ممکن است و نیاز به پیگیری دارد.
راهکار‌های عملی:
- داروی ضدانعقاد را دقیقاً طبق برنامه مصرف کنید و دوز را تغییر ندهید.
- پا را در زمان استراحت بالا نگه دارید و از ایستادن طولانی خودداری کنید.
- از جوراب واریس با فشار مناسب (حسب تجویز) استفاده کنید و پیاده‌روی سبک طبق تحمل انجام دهید.
- نوبت پیگیری سونوگرافی یا مراجعه به پزشک معالج برای بررسی مجدد تنظیم کنید.
علائم هشدار:
- تنگی‌نفس ناگهانی، درد قفسه سینه یا غش؛
- افزایش ناگهانی ورم، درد شدید یا قرمزی و گرمی و اضح در پا؛
- تب بالا یا علائم عفونی اطراف محل قبلی گچ یا زخم.
تخصص پیشنهادی: جراح عروق

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.