خارش و سوزش خفیف دندان پس از ترمیم آمالگام

دندان شماره ۶ فک پایین من حدود ۱.۵ سال پیش بهصورت سطحی با آمالگام ترمیم شده است.
از حدود ۳ ماه پیش، احساس خفیفی شبیه خارش و سوزش در این دندان دارم که گاهی بدون محرک و گاهی هنگام صحبت کردن یا برخورد هوا با سطح جونده ایجاد میشود.
این حالت هم در طول روز و هم شب وجود دارد، شدت آن خفیف است، نیازی به مصرف مسکن ندارد و اختلالی در خواب من ایجاد نمیکند.
با توجه به علائم، آیا نیاز به عصبکشی وجود دارد
2 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
حتما باید بررسی انجام شود ممکن است نیاز به عصب کشی باشد

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علتِ این خارش و سوزش خفیف، حساسیت سطحی عاج یا نشت/لبه‌سازی ناقص اطراف ترمیم آمالگام است؛ در بیشتر موارد این حالت درد شدید ایجاد نمی‌کند و فوراً نیاز به عصب‌کشی ندارد، اما بررسی بالینی لازم است.
راهکار‌های عملی:
- استفاده از خمیردندان ضدحساسیت روزی دو بار و مسواک با برس نرم.
- از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا اسیدی پرهیز کنید و تنفس از راه دهان را در هوای سرد کاهش دهید.
- دهانشویه یا ژل فلوراید موضعی برای تقویت عاج (طبق دستور دارویی یا توصیه دندانپزشک).
- وقت گرفتن برای معاینه ترمیم و بررسی ترک یا نشت توسط دندانپزشک.
علائم هشدار:
- درد ناگهانی شدید یا ضربان‌دار که اختلال در خواب یا فعالیت ایجاد کند.
- تورم صورت/لثه، تب یا قرمزی و تجمع چرک در محل.
- افزایش پیشرونده حساسیت یا حس شدن ضربان هنگام لمس یا جویدن.
تخصص پیشنهادی: اندودنتیست

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.