سلام چند سال پیش من یه عمل سنگ شکنی داشتم و بعداز اینکه سنگریزه ها دفع شدند من بازهم درد شدید پهلو و تهوع خون در ادرار و سوزش ادرار و درد ناحیه تناسلی بود من چند بار رفتم سی تی اسکن یه بار یه سنگریزه ۲ میلی در آخر حالب uvj نشان داد که انسداد نداده بود یورتروسکوپی شدم وچیزی پیدا نشد آیا احتمال دارد که آن نقطه ۲میلی در دیواره حالب باشد؟اصلاسنگ دیواره وجود دارد؟ لطفا کمی توضیح دهید
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
1
سلام. سنگ معمولا داخل مسیر ادراری تشکیل میشود، نه داخل دیواره حالب؛ اما گاهی در تصویربرداری یک رسوب خیلی کوچک، التهاب موضعی یا حتی سایه عروقی میتواند شبیه سنگ دیده شود. وقتی یورتروسکوپی چیزی نشان نداده، احتمال اینکه جسم مهمی در همان ناحیه باقی مانده باشد کمتر میشود و درد میتواند از اسپاسم حالب، التهاب بعد از عبور سنگ یا حتی علل غیرادراری باشد. اگر هنوز درد، خون در ادرار یا سوزش ادامه دارد، بررسی مجدد توسط ارولوژیست با دیدن سیتی و آزمایش ادرارلازم است. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت علایم شما یک سنگ ریز باقیمانده که تا حدی در مخاط حالب لانهگزینی یا زیر مخاط قرار گرفته یا التهاب/عفونت همراه حالب است. در بیشتر موارد این وضعیت باعث درد، تهوع و خون در ادرار میشود و با بررسی و درمان مناسب کنترلپذیر است. نگران نباشید. راهکارهای عملی: -فوراً نمونه ادرار برای آزمایش کامل و کشت تهیه کنید و نتیجه را به پزشک نشان دهید. - مایعات کافی بنوشید و ادرارِ دفعشده را برای بررسی جمعآوری کنید. -کمپرس گرم روی پهلو و مصرف مسکن ساده مثل استامینوفن طبق راهنمایی، از خوددرمانی آنتیبیوتیک پرهیز شود. - پیگیری با اورولوژی برای سونوگرافی یا سیتی تکراری و بررسی محل ۲ میلیمتری؛ ممکن است نیاز به بررسی مجدد یورتروسکوپی باشد. علائم هشدار: - تب بالا یا لرز - درد بسیار شدید یا ناتوانی در دفع ادرار - خونریزی و اضح یا ضعف و سرگیجه تخصص پیشنهادی: اورولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.