بیلیروبین توتال ۲.۳ در پسر ۱۸ ساله — نیاز به نگرانی؟

سلام توی آزمایش خونم بیلیروبین توتال ۲.۳ زده آیا خطرناکه و باید چیکار کنم و اینکه ممکنه ربطی به الکل یا مصرف راکوتان داشته باشه؟
2 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
بله مصرف الکل و راکوتان، میتونن در فرآیندی این مشکل رو ایجاد کنن.
یک نوبت دیگر آزمایش بیلیروبین رو تکرار کنید و همزمان، آزمایشات لازم برای بررسی عملکرد کبد رو هم انجام بدید.
توصیه می‌شه به پزشک مراجعه کنید تا ضمن معاینهی موارد لازم، آزمایشات مربوطه رو براتون بنویسن.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً افزایش خفیف بیلیروبین تا
۲.۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در نوجوانان نشان‌دهنده یک مشکل خطرناک فوری نیست و در بیشتر موارد مربوط به سندرم ژیلبرت یا اثر موقتی دارو/الکل است.
آرام باشید ولی نیاز به بررسی دارد.
راهکار‌های عملی:
- تکرار آزمایش با تفکیک بیلیروبین مستقیم و غیرمستقیم و بررسی آنزیم‌های کبدی (ALT, AST).
- قطع موقت مصرف الکل و اعلام مصرف راکوتان (ایزوترتینوئین) به پزشک معالج.
- پرهیز از دارو‌های غیرضرور و مکمل‌های غیرمعتبر تا روشن شدن علت.
- هیدراته بمانید و از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید تا بررسی کامل انجام شود.
علائم هشدار:
- بروز یا تشدید زردی چشم یا پوست.
- ادرار بسیار تیره یا مدفوع خیلی روشن.
- تب بالا، درد شدید شکم یا تهوع و استفراغ مداوم.
تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش و کبد

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.