من ۱۵ سال پیش متوجه شدم پلاکت ۹۰هزار و گلوبول های سفیدم ۳۹۰۰ است و هموگلوبین ۹بود هر سال آزمایش تکرار کردم پلاکت و گلوبول سفید هموگلوبین طی این ۱۵ سال پایین میآمد منم تنها مشکلم کبودی ها پا هام بود تو این ۱۵ سال هیچ مشکلی نداشتم عادی زندگی میکنم تا ۴ ماه پیش آزمایش خون دادم پلاکت به ۴۰ هزار رسیده بود هموگلوبین ۱۲ و گلوبول سفید به ۲۹۰۰ تا الان هیچ مشکلی ندارم نه خونریزی غیر عددی نه تب نه عفونت مک
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. لطفا در سریعترین زمان ممکن به یک متخصص خونمراجعه نمایید. سطح پلاکت خون شما به حد خطرناکی پایین هست و ممکن است مشکلات جدی برای شما ایجاد کند اصلا درمان را عقب نندازید. در واقع اگر همین امروز به اورژانسمراجعه کنید عاقلانه تر است
احتمالاً علت کاهش تدریجی پلاکت با کبودی مکرر، یک اختلال مزمن خونسازی مانند اختلال مغز استخوان (مثلاً میلودیسپلازی) یا ترومبوسیتوپنی ایمنی است. در بیشتر موارد با وجود پلاکت پایین تا حدی پایدار و بدون خونریزی شدید همراه است؛ نگران نباشید اما نیاز به پیگیری تخصصی دارد. راهکارهای عملی: - از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و آسپرینخودداری کنید و هر داروی جدید را با پزشک مطرح کنید. - از فعالیتهای پرخطر و ضربهزننده پرهیز کنید و برای محافظت پاها جوراب فشاری یا محافظ سبک به کار ببرید. - از مسواک نرم و تیغ ایمن استفاده کنید؛ در صورت خونریزی فشار مستقیم حدود ۱۰ دقیقه اعمال کنید. - نتایج آزمایشات۱۵ سال گذشته را جمع کنید و برای ملاقات تخصصی همراه داشته باشید. - پیگیری دورهای شمارش کامل خون و بررسی تخصصی برای تصمیمگیری درباره بیوپسی مغز استخوان لازم است. علائم هشدار: - خونریزی شدید یا کنترلنشده (لثه، بینی یا خونریزی گسترده) - مدفوع سیاه یا استفراغ خونآلود - سردرد ناگهانی شدید، ضعف یکطرفه یا کاهش سطح هوشیاری تخصص پیشنهادی: هماتولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.