LDH حدود ۸۰۰ و تنگی‌نفس بعد از همولیز — چه باید کرد

سلام.خانم بنده حدود ۴۰ روز پیش عمل سنگ شکن کرد و چندروز درد داشت و مسکن مصرف میکرد و بعدم چندتا باقالی خورد. نفس تنگی گرفت هموگلوبینش اومده بود زیر ۶ و زردی اش رفته بود رو ۱۱ بستری شد و یکم ماه خون تزریق کردند و سرم و.زردی و هموگلوبین تقریبا نرمال شده ولی LDH رو ۸۰۰ و پایین نمیاد. الانم دوهفته است مرخص شده ولی هنوز نفس تنگی داره و بالای سینه احساس سنگینی میکنه حتی نمیتونه چندقدم راه بره
30 خرداد 1405

پاسخ پزشکان

0
با سلام
بررسی مجدد از نظر هموگلوبین و همچنین بررسی ریه از نظر آمبولی باید انجام بشه.
0
سلام
بهتره از نظر آمبولی ریوی بررسی انجام بشه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً دلیل اصلی ادامه‌ی LDH بالا ادامه‌ی همولیز پس از مصرف باقالی یا دارو (ممکن است ناشی از نقص G6PD یا واکنش دارویی) و در کنار آن احتمال عارضه قلبی-ریوی مثل آمبولی ریوی نیز مطرح است.
در بیشتر موارد نیاز به بررسی فوری دارد و جای نگرانی کنترل‌شده است.
راهکار‌های عملی:
1 همین الآن اشباع اکسیژن را با پالس‌اکسی‌متر اندازه بگیرید؛ عدد پایین‌تر از 94% نیاز به ارزیابی سریع دارد.
2 مصرف باقالی و هر داروی جدید یا مشکوک به همولیز را متوقف کنید تا علت روشن شود.
3 تکرار آزمایش‌های فوری: هموگلوبین، بیلی‌روبین، LDH، هپتوگلوبین، رتیکولوسیت و ادرار برای بررسی همولیز.
4 در صورت تداوم تنگی‌نفس یا بدتر شدن، مراجعه اورژانسی برای اکسیژن‌تراپی و تصویربرداری (رادیوگرافی یا سی‌تی) ضروری است.
علائم هشدار:
1 تنگی‌نفس شدید یا افت اکسیژن (اشباع <90%)
2 درد ناگهانی قفسه سینه، غش یا تپش قلب خیلی سریع
3 ادرار بسیار تیره، کاهش دفع ادرار یا خونریزی قابل توجه
تخصص پیشنهادی: هماتولوژی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.