سلام یکی از آشنایان ما سرطان بد خیم داره و چند روز پیش من باهاش دست دادم و بوسیدمش الان همش اظطراب دارم که بیماری اون به من منتقل شده .آیا سرطان سرایت میکند ازطریق لمس و بوسه ؟
1 اردیبهشت 1405
پاسخ پزشکان
1
سلام وقتتون بخیر باشه جای نگرانی وجود ندارد اوکیه مشکلی نیست
سلام سرطان به طور معمول از فردی به فرد دیگر از طریق دست دادن، بوسیدن یا تماس نزدیک منتقل نمیشود و از این نظر جای نگرانی نیست. میتوانند با خیال راحت با فرد مبتلا ارتباط عادی داشته باشند و نگرانی از بابت سرایت بیماری از این طریق وجود ندارد.
احتمالاً سرطان از طریق تماس معمولی مثل دست دادن یا بوسه منتقل نمیشود و در بیشتر موارد این تماسها خطری برای سرایت بیماری ایجاد نمیکنند؛ آرام باشید. در موارد نادر انتقال سلولی در پیوند عضو یا برخی ویروسهای مرتبط با سرطان استثنا هستند. راهکارهای عملی: - چند نفس عمیق بکشید و برای کاهش اضطراب آب بنوشید. - دستها و صورت را با آب و صابون بشویید، مخصوصاً اگر تماس با خون یا زخم باز بوده است. - از تماس با زخم یا مایعات بدنی باز خودداری کنید. - در صورت نگرانی شدید یا اضطراب مداوم، با پزشک یا روانشناس صحبت کنید. علائم هشدار: - تب بالا یا لرز مداوم - خونریزی، درد یا ترشح غیرطبیعی از محل تماس - بروز بثورات پوستی شدید، تورم یا مشکل تنفسی تخصص پیشنهادی: بیماریهای عفونی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.