آیا سرطان از طریق دست یا بوسه منتقل می‌شود؟

آیا سرطان از طریق دست یا بوسه منتقل می‌شود؟
سلام یکی از آشنایان ما سرطان بد خیم داره و چند روز پیش من باهاش دست دادم و بوسیدمش الان همش اظطراب دارم که بیماری اون به من منتقل شده .آیا سرطان سرایت میکند ازطریق لمس و بوسه ؟
1 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

1
سلام
وقتتون بخیر باشه جای نگرانی وجود ندارد اوکیه مشکلی نیست
0
سلام
سرطان به طور معمول از فردی به فرد دیگر از طریق دست دادن، بوسیدن یا تماس نزدیک منتقل نمی‌شود و از این نظر جای نگرانی نیست.
می‌توانند با خیال راحت با فرد مبتلا ارتباط عادی داشته باشند و نگرانی از بابت سرایت بیماری از این طریق وجود ندارد.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً سرطان از طریق تماس معمولی مثل دست دادن یا بوسه منتقل نمی‌شود و در بیشتر موارد این تماس‌ها خطری برای سرایت بیماری ایجاد نمی‌کنند؛ آرام باشید.
در موارد نادر انتقال سلولی در پیوند عضو یا برخی ویروس‌های مرتبط با سرطان استثنا هستند.
راهکار‌های عملی:
- چند نفس عمیق بکشید و برای کاهش اضطراب آب بنوشید.
- دست‌ها و صورت را با آب و صابون بشویید، مخصوصاً اگر تماس با خون یا زخم باز بوده است.
- از تماس با زخم یا مایعات بدنی باز خودداری کنید.
- در صورت نگرانی شدید یا اضطراب مداوم، با پزشک یا روانشناس صحبت کنید.
علائم هشدار:
- تب بالا یا لرز مداوم
- خون‌ریزی، درد یا ترشح غیرطبیعی از محل تماس
- بروز بثورات پوستی شدید، تورم یا مشکل تنفسی
تخصص پیشنهادی: بیماری‌های عفونی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.