سلام ۹ هفته باردار هستم امروز سونو دادم جفت سر راهی دارم اما دکتر دو بار اونم ب مدت بالای ده ثانیه صدای قلب جنین رو پخش کرد باعث نگرانیم شده چون شنیدم زیر سه ماه پخش صدا برای جنین ضرر داره درسته؟
30 فروردین 1405
پاسخ پزشکان
0
پخش صدای قلب جنین در 9 هفتگی هیچ خطری ندارد. امواج سونوگرافی صوتی و غیر یونیزان هستند و حتی اگر چند ثانیه طول بکشد آسیبی ایجاد نمیکنند. استفاده کوتاهمدت برای شنیدن قلب کاملا ایمن و روتین است.
احتمالاً این عمل بیخطر است و پخش کوتاه صدای قلب یک یا دوبار بهمدت ده ثانیه بهندرت به جنین آسیب میزند. در بیشتر موارد مراکز تخصصی توصیه میکنند مواجهه طولانی یا غیرضروری با داپلر در سهماهه اول محدود شود تا احتیاط رعایت شود، اما یک پخش کوتاه معمولاً مضر نیست و نیازی به نگرانی شدید نیست. راهکارهای عملی: - موضوع را با پزشک یا سونوگرافیست ثبت و توضیح بخواهید تا در پرونده قید شود. - در مراجعات بعدی درخواست کنید از پخش صوتی غیرضروری خودداری کنند و استفاده حداقلی از داپلر باشد. - آرامش خود را حفظ کنید: استراحت، تغذیه و پیگیری نوبتهای دوران بارداری را ادامه دهید. علائم هشدار: - خونریزی واژینال یا خروج بافت یا لخته حجیم - درد شکمی شدید یا انقباضات مداوم - تب بالا یا ترشحات واژینال بدبو تخصص پیشنهادی: زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.