با سلام، ببخشید بنده ید درمانی با دوز ۱۵۰ میلی کوری بخاطر تومور تیرویید انجام دادم اما چون نوزاد چهارماهه دارم چه مدت زمانی لازم هست تا خطر به کلی برطرف بشه و به زندگی عادی کنار نوزادم برگردم؟؟
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. بعد از ید درمانی با دوز 150 میلیکوری، بهخصوص در حضور نوزاد4 ماهه، معمولا باید تماس نزدیک، بغل کردن، خوابیدن در یک اتاق و مراقبت مستقیم از نوزاد حداقل حدود 2 تا 3 هفته محدود شود، اما زمان دقیق به میزان پرتودهی باقیمانده و دستور مرکز پزشکی هستهای بستگی دارد. شیردهی هم معمولا بعد از این درمان نباید برای همان کودک ادامه پیدا کند و باید حتما طبق نظر پزشک پزشکی هستهای عمل کنید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً مهمترین نگرانی شما تابش خارجی و انتقال رادیونوکلید از طریق شیر یا ترشحات بدن به نوزاد است. در بیشتر موارد بعد از ید درمانی با دوز ۱۵۰ میلیکیوری باید تماس نزدیک و شیردهی محدود یا قطع شود تا خطر برای نوزاد کاهش یابد؛ نگران نباشید، با اقدامات محافظتی خطر قابل کاهش است اما تصمیم نهایی نیاز به اندازهگیری و مشاوره پزشکی دارد. راهکارهای عملی: - در بیشتر موارد شیردهی باید قطع شود؛ شیر دوشیده شده را نگه ندارید و مشاوره پزشکی درباره ادامه شیردهی بگیرید. - احتمالاً حداقل ۷–۱۴ روز از تماس نزدیک (بغل گرفتن طولانی، خوابیدن در یک تخت) با نوزاد دوری کنید و ملاقاتها کوتاه و با فاصله باشند. - بهداشت دستها و شستوشوی لباسها را دقیق انجام دهید؛ بعد از استفراغ یا دفع، دستها را با آب و صابون بشویید. -هرچه زودتر با مرکز پزشکی هستهای یا پزشک معالج تماس بگیرید تا سطح تابش شما اندازهگیری و زمان دقیق بازگشت به تماس نزدیک مشخص شود. علائم هشدار: - تب بالای ۳۸ درجه یا لرز مداوم - تنگی نفس، ورم ناگهانی گردن/صورت یا خونریزی غیرمعمول - ضعف شدید، استفراغ کنترلنشده یا ناتوانی در مراقبت از نوزاد تخصص پیشنهادی: پزشکی هستهای
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.