من چند سالی هست که در خواب با حس ناتوانی در نفس عمیق کشیدن بیدار میشم و در بیداری موفق میشم که نفس عمیق بکشم و بافت اضافه قلب داشتم که ۸ ماه پیش با عمل ابلیشن قلب سوزوندم ولی همون ماه اول هم تو خواب باز اینجوری شدم و الان مدتیه بخاطر استرس جنگ شبها نصف قرص آلپرازولام نیم و نصف قرص پروپرانول ده میخورم و هر شب اینجوری میشم یعنی قبلا ماهی چند بار بود ولی الان هر شب
14 اسفند 1404
پاسخ پزشکان
1
باید دید این حملات پانیک هستند یا آپنه انسدادی خواب. و درمان این دو کاملا متفاوت است. در فرصت مناسب به کلینیک خواب مراجعه کنید.
احتمالاً علت این بیداریها در خواب دو مورد است: آپنه خواب (قطع تنفس در خواب) یا حملات اضطرابی/تأثیر داروهای آرامبخش. در بیشتر موارد این حالتها قابل درمان هستند و لازم نیست و حشت کنید، اما نیاز به بررسی دارند. راهکارهای عملی: - شبها به پهلو بخوابید و سر را کمی بالاتر قرار دهید. - از مصرف الکل، کافئین و خوراکیهای سنگین ۴–۶ ساعت قبل خواب خودداری کنید. - قبل خواب تنفس دیافراگمی آرام انجام دهید: نفس عمیق از بینی، بازدم طولانی از دهان، ۵–۱۰ دقیقه. - یادداشت کنید زمان حمله، مدت و علائم همراه (خروپف، تعریق، تپش قلب) تا برای پزشک گزارش کنید. علائم هشدار: - توقف تنفس و اضح همراه خروپف شدید یا خفگی مکرر در خواب. - خوابآلودگی روزانه شدید که عملکرد روزانه را مختل کند یا تصادف رخ دهد. - درد قفسه سینه، تنگی نفس پیشرونده یا غش ناگهانی. تخصص پیشنهادی: متخصص خواب
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.