گیر کردن کپسول کلیندامایسین در مری — چه کنم؟

سلام من دیشب یه کپسول کلیندامایسین خوردم ولی حس کردم توی مری موند .امروز صبح هرچی میخورم دو ثاینه بعدش حالت گرفتگی توی آخر مری ام و سمت چپ معده ام میگیره
چیکار باید بکنم آیا خطریه؟
8 آبان 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً یک کپسول در ناحیه‌ای از مری گیر کرده یا باعث التهاب موضعی (ازوفاژیت) شده؛ در بیشتر موارد این حالت با مایعات و بلع‌های پی‌درپی بهتر می‌شود و معمولاً خطر جانی ندارد، پس تا حدودی آرام باشید.
راهکارهای عملی:
- به‌آرامی بنشینید و چند جرعه آب ولرم به تدریج بنوشید تا کمک به جا‌به‌جایی قرص کند.
- چند بار آدامس بدون قند بجوید یا بلع‌های متوالی انجام دهید تا حرکت بلع تقویت شود.
- از دراز کشیدن بلافاصله خودداری کنید و هنگام خواب زیر سر را کمی بالاتر قرار دهید.
- از خوردن قرص یا مایعات اسیدی بسیار داغ خودداری کنید؛ در صورت سوزش ملایم می‌توانید یک آنتی‌اسید جویدنی طبق دستور مصرف استفاده کنید.
علائم هشدار:
- درد شدید و مداوم هنگام بلع یا ناتوانی کامل در بلع
- وجود خون در بزاق یا استفراغ، یا مدفوع خیلی تیره
- تنگی نفس، تب بالا یا تشدید سریع درد در قفسه سینه
تخصص پیشنهادی: گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص