سلام و خداقوت. من جفتم قدامی هست و حرکات جنین رو احساس نکردم هنوز. ولی الان چند روزه که شکمم سفتی خودش رو از دست داده و کوچیک تر شده و شل.این طبیعیه؟!
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
1
وقت به خیر عزیزم خانم باردار شکماول تا حدود بیست هفته متوجه حرکات میشه در کل اکر تا بیستو چهار هفته کسی متوجه نشه نیاز به ارزیابی داره جفت قدامی هم یه مقدار احساس خرکات رو کم میکنه ولی اگر احساس دردو انقباض دارین حتما جهت بررسی سلامت جنین و طل سرویکس مراجعه کنین
احتمالاً علت شل شدن شکم در ۲۱ هفته، جفت قدامی که حرکتها را دیرتر حس میکنید و یا تغییر موقعیت جنین و شُل شدن عضلات شکمی است. در بیشتر موارد این حالت طبیعی است و نیاز به نگرانی فوری ندارد ولی پیگیری ساده لازم است. راهکارهای عملی: -۲۰–۳۰ دقیقه به پهلوی چپ استراحت کنید و در محیط ساکت به حرکات توجه کنید. - یک لیوان مایعات یا نوشیدنی شیرین گرم بخورید و سپس با دست آرام روی شکم احساس کنید. - در چند نوبت طی روز تمرکز کنید و حرکت را ثبت کنید؛ جفت قدامی ممکن است حرکتها را کماحساس کند. - برای اطمینان با دستگاه داپلر یا ویزیت حضوری ضربان قلب جنین را چک کنید. علائم هشدار: - عدم احساس هرگونه حرکت جنین طی ۲۴ ساعت - خونریزی واژینال یا درد شدید شکم - تب یا خروج مایع از واژن (احتمال پارگی کیسه آب) تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.