عقب‌افتادن پریود در ۳۷ سالگی؛ آیا یائسگی زودرس؟

۳۷ سال دارم یک ماهه پریودم عقب افتاده در سونو ضخامت دیواره رحم ۲ میل و ،ابعاد تخمدان ۲۷ میل و ۲۸ میل تشخیص داده شد حالت گر گرفتی و گاهی لرز شدید دارم تا قبل از این تمام پریودام منظم بوده فقط یکبار ۳ سال پیش دوباره عقب افتاد با امپول پریود شدم ،و ریزش موی الگوی مردانه و موی زائد و اکنه در چانه دارم ،ایا من دچار یائسگی زودرس و یا نارسایی تخمدان شدم ؟ خیلی نگرانم
1 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً محتمل‌ترین علت کاهش عملکرد تخمدان (نارسایی زودرس تخمدان) است که باعث پایین آمدن استروژن و قطع پریود و گرگرفتگی می‌شود، اما نشانه‌های پرمویی و ریزش موی الگوی مردانه ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال هورمونی دیگر باشد؛ در بیشتر موارد نیاز به آزمایش و پیگیری است تا تشخیص قطعی مشخص شود و جای نگرانی شدید نیست.
راهکار‌های عملی:
- همین الآن آزمایش بارداری خون (β-hCG) بدهید تا حاملگی رد شود.
- آزمایش‌های هورمونی: FSH، LH، استرادیول و تستوسترون (و در صورت نیاز DHEA-S)، همچنین TSH و پرولاکتین درخواست شود.
- ثبت علائم روزانه (تاریخ پریود، گرگرفتگی، خونریزی، دارو‌ها) و اجتناب از سیگار و مصرف الکل.
- برای کاهش گرگرفتگی از لباس خنک، آب و لرم و کاهش کافئین استفاده کنید.
علائم هشدار:
- خونریزی قاعدگی خیلی شدید یا خونریزی نامنظم زیاد که باعث ضعف شود.
- درد یا حساسیت شدید شکم همراه تب.
- غش، تنگی نفس یا درد قفسه سینه.
تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.