نوزاد دختر ده ماهه دارم از حدودا یک ماه پیش روزی شش و هفت بار سیاهی چشمش بالا میره و در این زمان هوشیار وقتی صداش میزنم نگاه میکنه ولی سیاهی چشمش در حدی بالا میره که یه قسمت کوچیکش مشخص .نوار مغزگرفتم دکتر گفت تشنج نیست.
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. بالا رفتن چشم در نوزاد10 ماهه با حفظ هوشیاری میتواند گاهی از حرکات گذرای غیرتشنجی، خستگی، رفلاکس، یا یک مشکل چشمی/عصبی باشد و فقط با نوار مغز بهتنهایی نمیشود همه علل را رد کرد. چون این حالت روزی چند بار تکرار میشود، بهتر است هم توسط متخصص مغز و اعصاب کودکان و هم چشمپزشک کودکان بررسی شود، مخصوصا اگر همراه با مکث در تکامل، بیقراری شدید، سفتی بدن، یا تغییر رنگ لبها باشد. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً این اپیزودها ناشی از یک اختلال حرکتی چشم خوشخیم در نوزادان است که در بیشتر موارد هوشیاری را کم نمیکند و خودبهخود یا با پیگیری بهتر میشود؛ نرمال بودن نوار مغز هم احتمال تشنج را کمتر میکند اما بررسی بیشتر لازم است تا علت قطعی مشخص شود. راهکارهای عملی: - از هر اپیزود و یدئو کوتاه بگیرید (مدت، تکرار، علائم همراه مانند گریه یا تب را ضبط کنید). - زمان شروع و تعداد دفعات را یادداشت کنید و محرکهای احتمالی (روشنایی، غذا، خواب) را ثبت کنید. - در زمان حمله آرام نگه دارید، از تکان دادن یا نگه داشتن محکم خودداری کنید و صورت و تنفّس را باز نگه دارید. - با و یدیوی ضبطشده به پزشک متخصص نشان دهید و وقت پیگیری بگیرید. علائم هشدار: - از دستدادن هوشیاری یا بیپاسخ شدن کامل - مشکل تنفّس یا کبودی دور لبها - بروز حرکات منظم و طولانی اندام یا تشنج و اضح تخصص پیشنهادی: نورولوژی کودکان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.