آیا مورفولوژی اسپرم بعد از عمل واریکوسل بهتر می‌شود؟

آیا مورفولوژی اسپرم بعد از عمل واریکوسل بهتر می‌شود؟
با سلام
همسرم واربکوسل گرید ۳ چپ و ۱ راست داشتن
۵ ماهه عمل شده و تحرک اسپرم از صفر به ۵ رسیده و مورفولوژی از زیر یک به یک رسیده
همه اعداددر حد نرماله به جز مورفولوژی که پیشرفت خیلی کمی داشته
آیا رفته رفته بهتر میشه ؟ جای امید هست؟داروی ۳ ماهه نوشت دکتر
دکتر که بردم ازمایشو گفتن اول تحرک بعد مورفولوژی بهبود پیدا میکنه این حرف درسته؟
1 اردیبهشت 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً دلیل اصلی کاهش مورفولوژی آسیب ناشی از واریکوسل به روند اسپرم‌سازی است و بعد از جراحی بهبودی تدریجی انتظار می‌رود.
در بیشتر موارد تحرک اسپرم زودتر بهتر می‌شود و مورفولوژی ممکن است با کمی تأخیر بهبود یابد، بنابراین جای امید هست ولی نیاز به زمان و پیگیری دارد.
راهکار‌های عملی:
- دارو‌ها و مکمل‌هایی را که پزشک تجویز کرده ادامه دهید و ویتامین‌ها/آنتی‌اکسیدان‌ها (مثل ویتامین C/E، سلنیوم، کوآنزیم Q
10 را فقط با تأیید پزشک مصرف کنید.
- سبک زندگی سالم: ترک سیگار، کاهش الکل، کاهش استرس، وزن نرمال و خودداری از گرمای موضعی (وان داغ، لپ‌تاپ روی ران، لباس زیر خیلی تنگ).
- صبر و پیگیری: تکرار آزمایش منی هر ۳ ماه و ارزیابی تا ۱۲۱۸ ماه پس از جراحی برای دیدن تغییرات مورفولوژی.
علائم هشدار:
- تب یا درد شدید و ناگهانی در کیسه بیضه
- قرمزی، ترشح یا تورم رو به افزایش در ناحیه عمل
- وجود خون و اضح در ادرار یا منی یا مشکل شدید در ادرار
تخصص پیشنهادی: اورولوژی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.