با سلام. پسر ۱۶ساله ورزشکار با متادون زیاد که ظاهرا مصرف کننده هم بوده،اقدام به اوردوز میکنه. حدودا بعد سه ساعت بعد از خوردن با نیمه هوشیاری به بیمارستان رسونده میشه . الان بعد از یه هفته بستری در (ای سی یو) این علائم هست: پاسخ ضعیف به لمس دردناک و پاسخ ضعیف مردمک به نور و خودش هم در تنفس مشارکت داره. حالا خوب میشه؟ آیا مرگ مغزی شده یا خیر؟ در آخر قراره چی بشه؟
23 بهمن 1404 آخرین بروزرسانی: 1 اسفند 1404
پاسخ پزشکان
0
برای تشخیص نیاز به معاینه بالینی و رویت ازمایشات و تصویر برداریها می باشد
سلام وقتتون بخیرگاحتمالا وضعیت فعلی ناشی از افسردگی تنفسی بهعلت اوردوزمتادون با کاهش اکسیژنرسانی به مغز و/یا اثر مستقیم داروی اپیوئیدی بر دستگاه عصبی مرکزی است. در بیشتر موارد با پشتیبانی تنفسی و درمان مناسب در بخش مراقبتهای ویژه بخشی از تواناییها بهتدریج بازمیگردد، اما شدت و سرعت بهبودی به مدت و شدت کمبود اکسیژن و زمان آغاز درمان بستگی دارد.
احتمالاً وضعیت فعلی ناشی از افسردگی تنفسی بهعلت اوردوزمتادون با کاهش اکسیژنرسانی به مغز و/یا اثر مستقیم داروی اپیوئیدی بر دستگاه عصبی مرکزی است. در بیشتر موارد با پشتیبانی تنفسی و درمان مناسب در بخش مراقبتهای ویژه بخشی از تواناییها بهتدریج بازمیگردد، اما شدت و سرعت بهبودی به مدت و شدت کمبود اکسیژن و زمان آغاز درمان بستگی دارد. راهکارهای عملی: - از تیم بخش مراقبتهای ویژه بخواهید گزارش کامل وضعیت فعلی، نتایج تصویربرداری مغزی (سیتی یا امآرآی) و نوار مغزی را ارائه دهند. - درخواست کنید آرامبخشها (در صورت مصرف) موقتاً قطع و معاینات عصبی منظم (پاسخ مردمکی، واکنش به درد، سطح هوشیاری) انجام شود. - درباره استفاده یا تداوم نالوکسان و وضعیت تنفسی بیمار (نیاز به پشتیبانی تهویه) سوال کنید. - زمان و مقدار مصرف دارو را مکتوب کنید و این اطلاعات را در اختیار پزشکان قرار دهید. علائم هشدار: - توقف یا قطع قابلتوجه تنفس یا افت شدید اشباع اکسیژن. - مردمکهای ثابت و گشاد بدون واکنش به نور. - افت ناگهانی فشار خون یا قطع ضربان قابلتشخیص. تخصص پیشنهادی: نورولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.