احساس گیر کردن غذا در گلو بعد از خوردن خرما یا ماست

چند ماهی هست که بعد از خوردن بعضی خوراکی ها مثل خرما و کشک و ماست احساس میکنم غذا بین گلو و معده گیر کرده و هر چی آب میخورم پایین نمیره
5 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این حس به‌خاطر احساس جسم خارجی در گلو (گلوبوس) یا برگشت محتویات معده به مری (ریفلاکس) است؛ در بیشتر موارد خطرناک نیست و با روش‌های ساده کاهش می‌یابد.
راهکار‌های عملی:
- آرام‌تر و با لقمه‌های کوچک‌تر غذا بخورید؛ هر لقمه را کامل بجوید.
- از خوردن غذا‌های خیلی چسبناک بدون مایعات خودداری کنید؛ خرما یا کشک را همراه نوشیدنی یا ماست نرم مصرف کنید.
- چند جرعه آب و لرم بنوشید و هنگام بلع سر را کمی جلو ببرید تا مسیر بهتر باز شود.
- آدامس بدون قند بجوید تا ترشح بزاق و بلع بهتر شود.
علائم هشدار:
- ناتوانی در بلع حتی مایعات یا احساس خفگی/تنگی نفس.
- خون در دهان یا استفراغ خونی یا مدفوع سیاه.
- کاهش وزن سریع یا درد شدید قفسه سینه.
تخصص پیشنهادی: گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.