توده ۲۰ میلی‌متری کبد در سی‌تی؛ آیا خطرناک است؟

سلام من سی تی اسکن انجام دادم ودرجواب نوشته توده ای به قطر۲۰میلیمتر درلوب راست کبدتوده سالیدوهایپودنس رویت شده ایا خطرناک است وهیچ گونه دردی درشکم ندارم فقط بیضه سمت راستم تیر میکشید که رفتم دکتر گفتن سنگ کلیه داری ممکون میشم اگرراهنمایی کنید ایا خطرناک است وچه بایدبکنم
7 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً توده ۲۰ میلی‌متری کبد که در سی‌تی دیده شده، در بیشتر موارد خوش‌خیم است و ممکن است همانژیوم یا یک ضایعه کانونی ساده باشد.
نگران نباشید؛ نبود علائم شکمی و اندازه کوچک، معمولاً نشانه خطرناک بودن نیست.
درد تیرکشنده بیضه راست احتمالاً موضوع جداگانه‌ای است و ممکن است مربوط به سنگ کلیه یا درد ارجاعی باشد.
راهکار‌های عملی:
- گزارش سی‌تی را به متخصص گوارش یا رادیولوژیست نشان دهید و درباره نیاز به MRI با کنتراست یا سونوگرافی کبد نظر بخواهید.
- انجام آزمایش‌های عملکرد کبد (آنزیم‌ها و بیلی‌روبین) و بررسی سابقه هپاتیت یا دارو‌های مصرفی.
- برای درد بیضه: آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه/بیضه جهت رد سنگ یا التهاب و استفاده موقت از مسکن و استراحت.
- در صورت نیاز پیگیری تصویربرداری معمولاً پس از ۳ تا ۶ ماه انجام می‌شود.
علائم هشدار:
- زردی پوست یا چشم یا ادرار خیلی تیره
- تب بالا یا درد شدید شکم
- درد شدید یا ورم ناگهانی بیضه یا خون در ادرار
تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.