آیا آمپول گنادوتروپین میتواند فولیکول ۸ میلیمتر را بارور کند؟
باسلام یکسال هست که ازدواج کردم ۳ماه اقدام به بارداری که به دلیل تنبلی تخمدان باردارنشدم.ازمایش ذخیره تخمدانم ۱۹ هست!و دکتر گفت کلی فولیکول داری و بزرگترینش ۸میلیمتر هست و دوماهه لتروزول و استرادیول میخورم.خاستم ببینم فولیکول ۸ با این امپول امکان باروریش هست یا نه
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. فولیکول 8 میلیمتری معمولا هنوز نابالغ است و برای تخمکگذاری اغلب باید به حدود 18 تا 20 میلیمتر برسد؛ آمپولهای گنادوتروپین ممکن است به رشد فولیکول کمک کنند، اما «بارور کردن» مستقیم انجام نمیدهند. با توجه به تنبلی تخمدان و ذخیره تخمدان بالا، مصرف این داروها باید حتما با سونوگرافی سریال کنترل شود چون خطر رشد چند فولیکول و چندقلویی یا تحریک بیش از حد تخمدان وجود دارد. این موضوع در حیطه تخصص زنان و ناباروری است و تنظیم دوز دارو فقط باید توسط همان پزشک انجام شود. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً مشکل اصلی شما مرتبط با سندرم تخمدان پلیکیستیک و بلوغ ناکافی فولیکولها است. در بیشتر موارد فولیکول ۸ میلیمتر هنوز به اندازه لازم برای تخمکگذاری نرسیده و نیاز به ادامه تحریک و مانیتورینگ دارد؛ آمپولهای گنادوتروپین میتوانند رشد فولیکول را ادامه دهند اما زمان و سونوگرافی تعیینکنندهاند. راهکارهای عملی: - داروها را طبق نسخه ادامه دهید و قطع ناگهانینکنید. -سونوگرافی پیگیری هر چند روز (طبق دستور پزشک) تا رشد فولیکول مشاهده شود. - در صورت شروع یا تنظیم آمپول گنادوتروپین، صبور باشید تا فولیکول به حدود ۱۶–۲۰ میلیمتر برسد و سپس تزریق محرک تخمکگذاری و زمانبندی نزدیکی یا لقاح داخل رحمی انجام شود. - وزن مناسب، تغذیه متعادل و مدیریت استرس میتواند پاسخ به تحریک را بهبود دهد. علائم هشدار: - درد شدید یا ورم ناگهانی شکم (احتمال اووراستیمولیشن یا پیچخوردگی تخمدان) - خونریزی واژینال شدید یا تب پس از تزریق - تنگی نفس، سرگیجه یا بیهوشی تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و ناباروری
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.