سلام در تاریخ آبانماه هلیکوباکتری مثبت بنده بعد از مصرف دارو منفی شد .برای اطمینان سه بار آزمایش همزمان از آزمایشگاه های مختلف گرفتیم که همه منفی بودند.باوجود هلیکوباکتری منفی ،بیماری پیشرفت کرده چرا؟راهنمایی بفرمایید.پاتولوژی پیوست شد.تشکر
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. من گزارش پاتولوژی را در این گفتگو نمیبینم؛ لطفا متن دقیق آن یا عکس و اضح گزارش را ارسال کنید تا بهتر راهنمایی کنم. منفی شدن هلیکوباکتر خطر پیشرفت التهاب/آتروفی/متاپلازی یا دیسپلازی را کم میکند، اما اگر تغییرات مخاط معده از قبل ایجاد شده باشد ممکن است کاملا برنگردد یا بهعلت عواملی مثل سن، ژنتیک، صفرا، سیگار، التهاب مزمن یا نمونهبرداری متفاوت در آندوسکوپی بعدی شدیدتر گزارش شود. دیسپلازی معده موضوع مهمی است و معمولا نیاز به آندوسکوپی دقیق با نمونهبرداری هدفمند و پیگیری توسط فوقتخصص گوارش دارد. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً دو علت شایع وجود دارد: در بیشتر موارد آسیب زمینهای مخاط (آتروفی یا متاپلازی) که قبل از ریشهکنی ایجاد شده همچنان پیشرفت میکند؛ یا تستها منفی کاذب بوده و عفونت موضعی یا جامانده وجود دارد. نگران نباشید؛ این وضعیت قابل بررسی و پیگیری است. راهکارهای عملی: -پاتولوژی و نتایج آندوسکوپی قبلی را همراه داشته باشید و برای نظر دوم پاتولوژی اقدام کنید. -آندوسکوپی کنترل با نمونهبرداری هدفمند و تعداد بیشتری بیوپسی درخواست کنید. - تکرار بررسی هلیکوباکتری با حداقل دو روش متفاوت (تست تنفسی یا آزمایش مدفوع و بررسی بافتی) را مطرح کنید. - عوامل خطر را کاهش دهید: سیگار و الکل را قطع کنید و مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را با پزشک مرور کنید. علائم هشدار: - خون در مدفوع یا استفراغ خونی -کاهش وزن سریع یا بیاشتهایی قابل توجه - درد شکم شدید یا استفراغ مداوم تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.