تداخل اسپیرنولاکتون و نوافن؛ آیا برای کلیه خطر دارد؟

من شنیدم برای کلیه میتونه آسیب زا باشه مصرف این دوتا ولی من درد قائدگیم فقط با نوافن خوب میشه البته داکسی سایکلین هم مصرف میکنم
5 آبان 1405

پاسخ پزشکان

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً مشکل اصلی مربوط به تداخل دارویی کلیوی است و در بیشتر موارد ترکیب اسپیرنولاکتون با داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (مثل ایبوپروفن در بعضی فرآورده‌های نوافن) می‌تواند باعث کاهش عملکرد کلیه و افزایش پتاسیم خون شود؛ نگران نباشید اما احتیاط لازم است.
راهکارهای عملی:
1 اگر نوافن هر روز یا مکرر مصرف می‌کنید، فعلاً مصرف آن را محدود کنید و از حداقل دوز موثر استفاده کنید.
2 آب کافی بنوشید و از کم‌آبی بپرهیزید، چون کم‌آبی ریسک کلیوی را بیشتر می‌کند.
3 در سریع‌ترین فرصت آزمایش کراتینین و پتاسیم خون انجام دهید، به‌ویژه اگر بالای ۶۰ سال یا سابقه کلیوی دارید.
4 برای درد قائدگی می‌توانید موقتا از استامینوفن (طبق دوز مجاز) استفاده کنید اگر منع مصرف دیگری ندارید.
علائم هشدار:
1 احساس ضعف یا گزگز اندام‌ها (نشانهٔ احتمالی بالا رفتن پتاسیم)
2 تنگی نفس یا ورم صورت/اندام
3 کاهش قابل‌توجه ادرار یا سرگیجه شدید
تخصص پیشنهادی: نفرولوژی (کلیه)

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص