من یه دوره کامل قرص نوپتوگر و همینطور یک دوره کامل قرص منتال انرژی در سن ۱۷ سالگی مصرف کردم چه عوارضی داره و الان باید چمار کنم همینطور کپسول ممورال گل دارو
2 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. اگر این مکملها/داروهای تقویت حافظه را فقط یک دوره مصرف کردهاید و الان علامت خاصی مثل تپش قلب، بیخوابی شدید، اضطراب، سردرد غیرعادی، مشکلات گوارشی یا تغییر خلق ندارید، معمولا اقدام فوری لازم نیست؛ اما ادامه مصرف خودسرانه در سن 17 سالگی توصیه نمیشود. ترکیبات این محصولات ممکن است محرک یا گیاهی باشند و در بعضی افراد باعث بیقراری، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب یا تداخل با داروهای دیگر شوند. بهتر است فعلا مصرف را قطع کنید، برچسب ترکیبات را نگه دارید و اگر علامتی دارید یا داروی دیگری مصرف میکنید با پزشک بررسی شود؛ برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً مصرف خودسرانه این مکملها در سن ۱۷ سالگی باعث عوارض کوتاهمدت تحریک سیستم عصبی مرکزی (بیخوابی، اضطراب، تپش قلب، تهوع) و همچنین احتمال نامشخصی از اثرات بلندمدت روی رشد و کارکرد مغز نوجوان شده است؛ در بیشتر موارد عوارض جدی نادر است اما نیاز به ارزیابی دارد و جای نگرانی شدید اغلب نیست. راهکارهای عملی: -فورا مصرف خودسرانه را قطع کنید و بستهها یا نام و دوزها را نگه دارید. - از مصرف همزمان کافئین یا سایر محرکها خودداری کنید و استراحت، آب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید. - علائم خود (تپش، بیخوابی، اضطراب، سردرد) را یادداشت کنید و در اولین مراجعه همراه مدارک و نام مکملها ارائه دهید. - در صورت تپش یا ضعف مداوم یا تغییرات شناختی سریع، برای ارزیابی قلبی یا نورولوژیک اقدام کنید. علائم هشدار: - تپش قلب شدید یا غش/سرگیجه - تنگی نفس یا درد قفسهسینه - تشنج، هذیان یا اختلال هوشیاری تخصص پیشنهادی: متخصص مغز و اعصاب
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.