آزمایش پاپ اسمیر دادم واچ پی وی نوع ۵۱و۸۱برام مثبت شد آیا خطرناکه واینکه من الان یه دوز واکسن ایرانی تزریق کردم آیا خطر سرطان دهانه رحم منو تحدید می کنه؟
2 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. نگران نباشید، مثبت شدن HPV نوع 51 و 81 به معنی سرطان نیست. نوع 51 جزو انواع پرخطر ه ولی این به این معنا نیست که حتما باعث سرطان می شه، مخصوصا اگر پاپ اسمیرتان طبیعی باشه در این شرایط معمولا فقط لازمه پیگیری منظم انجام بدید. واکسن رو هم حتما ادامه بدید چون از ابتلا به انواع دیگر HPV هم پیشگیری می کنه هرچند عفونت فعلی را از بین نمی بره
نتیجه مثبت برای انواع ۵۱ و ۸۱ احتمالاً نشاندهنده حضور ویروس اچپیوی است؛ در بیشتر موارد نوع ۸۱ کمخطر است و نوع ۵۱ احتمالاً مرتبط با خطر بیشتر میباشد، اما تشخیص قطعی نیاز به پیگیری دارد و نگران نباشید. راهکارهای عملی: - مراجعه به متخصص زنان و انجام ارزیابی بالینی و احتمالاً کولپوسکوپی و بیوپسیدر صورت نیاز. - تکرار پاپ اسمیر و تست HPV طبق نظر پزشک معمولاً در ۶ تا ۱۲ ماه برای پیگیری وضعیت. - ادامه برنامه واکسیناسیون؛ یک دوز واکسن ایرانی شروع خوبی است اما تکمیل واکسیناسیون میتواند از انواع دیگر محافظت کند و معمولاً ویروس موجود را پاک نمیکند. - محافظت جنسی (استفاده از کاندوم) و افزایش سلامت کلی مثل ترک سیگار. علائم هشدار: - خونریزی غیرطبیعی مانند پس از نزدیکی یا بین دو قاعدگی - درد لگنی پایدار یا درد هنگام ادرار - ترشح بدبو یا تغییر رنگ غیرعادی واژن تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.