سلام الان نزدیک دو هفتس از عمل لوزه های کامی و ادنوییدم میگذره و سمت چپ گلوم کامل خوب شده ولی سمت راست گلوم درد و قرمزی و سوزش شدید داره که این درد و سوزش به گوش راستم هم میزنه و به گونه ای است که با خوردن مایعات هم درد میگیره و میسوزه آیا اختمال عفونت هست؟ من هنوز نمیتونم غذای نرم بخورم و باوجود دو هفته ایا نیازه مجدد به پزشک مراجعه کنم؟
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. تا حدود 10 تا 14 روز بعد از عمل لوزه، درد یکطرفه و تیرکشیدن به گوش میتواند بهعلت روند ترمیم و جدا شدن لایههای زخم باشد، اما درد و سوزش شدید همراه با قرمزی و اضح، ناتوانی در خوردن مایعات/غذای نرم یا بدترشدن یکطرفه نیاز به معاینه دارد. احتمال عفونت، التهاب شدید محل عمل یا مشکل در ترمیم باید توسط متخصص گوشوحلقوبینیبررسی شود، و اگر تب، بوی بد شدید دهان، خونریزی، کمآبی، یا دشواری تنفس دارید فورا مراجعه اورژانسی کنید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت درد و سوزش سمت راست، افتادن دلمه و التهاب موضعی یا عفونت ثانویه محدود است و در بیشتر موارد درد تیرکشنده به گوش هم شایع است؛ نگران نباشید اما ادامه علائم بعد از دو هفته نیاز به بررسی دارد. راهکارهای عملی: 1 داروهای مسکن تجویزی را طبق دستور ادامه دهید و از مسکنهای بدون نسخه طبق راهنمای دارو مصرف کنید. 2 شستشوی ملایم گلو با آب نمک گرم (نیم قاشق نمک در لیوان آب و لرم) هر 4–6 ساعت. 3 مایعات نرم، سرد یا و لرم و غذاهای نرم و خنک بخورید؛ از خوراکیهای تند، ترش و داغ اجتناب کنید. 4کمپرس سرد روی گونه برای کاهش درد و تورم و استراحت کافی. علائم هشدار: 1 تب بالا (>38.5°C) یا تب همراه تشدید درد 2 خونریزی فعال از محل عمل 3 مشکل شدید در بلع یا نفستنگی یا ورم سریع صورت/گردن تخصص پیشنهادی: گوش و حلق و بینی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.