آیا برای فیبروم سایز ۱۴ هفته هیسترکتومی لازم است؟

سلام
ایا برای داشتن فیبروم میوم پراکنده به سایز ۱۴ هفته بارداری عمل جراحی خارج کردن رحم الزامی است! یا میشه فقط فیبروم خارج کرد؟
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام.
در صورتی که فیبروم‌ها خیلی بزرگ نباشن و علامت ایجاد نکرده باشن نیاز به جراحی نیست و باید با توجه به علائم و نتیجه سونوگرافی و تمایل به باروری برای هر فرد تصمیم گیری بشه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً برداشتن فقط فیبروم (میوم‌کتومی) در بیشتر موارد کافی است و هیسترکتومی همیشگی نیست.
هیسترکتومی احتمالاً وقتی مطرح می‌شود که بیمار دیگر تمایلی به حفظ رحم نداشته باشد یا خونریزی/عوارض شدید و مقاوم وجود داشته باشد.
با تصویربرداری و بررسی بالینی معمولاً می‌توان گزینه‌ای حفظ‌کننده انتخاب کرد و جای نگرانی بزرگ نماند.
راهکار‌های عملی:
- نوبت با متخصص زنان و زایمان برای بررسی کامل بگیرید.
- انجام سونوگرافی ترانس‌واژینال یا MRI جهت تعیین تعداد، محل و عمق فیبروم‌ها.
- شرح حال دقیق از نظر تمایل به بارداری و سابقه خونریزی و انجام آزمایش شمارش خون (CBC).
- بحث درباره گزینه‌های جراحی (میوم‌کتومی باز یا لاپاراسکوپی) و تجربه جراح؛ بررسی گزینه‌های کم‌تهاجمی در صورت مناسب بودن.
علائم هشدار:
- خونریزی شدید یا غیرقابل‌کنترل.
- درد ناگهانی بسیار شدید یا تب (ممکن است نشان‌دهنده عوارض باشد).
- سرگیجه، تنگی‌نفس یا ضعف شدید (علائم کم‌خونی یا خونریزی مهم).
تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.