سلام ایا برای داشتن فیبروممیوم پراکنده به سایز ۱۴ هفته بارداری عمل جراحی خارج کردن رحم الزامی است! یا میشه فقط فیبروم خارج کرد؟
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. در صورتی که فیبرومها خیلی بزرگ نباشن و علامت ایجاد نکرده باشن نیاز به جراحی نیست و باید با توجه به علائم و نتیجه سونوگرافی و تمایل به باروری برای هر فرد تصمیم گیری بشه
احتمالاً برداشتن فقط فیبروم (میومکتومی) در بیشتر موارد کافی است و هیسترکتومی همیشگی نیست. هیسترکتومی احتمالاً وقتی مطرح میشود که بیمار دیگر تمایلی به حفظ رحم نداشته باشد یا خونریزی/عوارض شدید و مقاوم وجود داشته باشد. با تصویربرداری و بررسی بالینی معمولاً میتوان گزینهای حفظکننده انتخاب کرد و جای نگرانی بزرگ نماند. راهکارهای عملی: - نوبت با متخصص زنان و زایمان برای بررسی کامل بگیرید. - انجام سونوگرافی ترانسواژینال یا MRI جهت تعیین تعداد، محل و عمق فیبرومها. - شرح حال دقیق از نظر تمایل به بارداری و سابقه خونریزی و انجام آزمایش شمارش خون (CBC). - بحث درباره گزینههای جراحی (میومکتومی باز یا لاپاراسکوپی) و تجربه جراح؛ بررسی گزینههای کمتهاجمی در صورت مناسب بودن. علائم هشدار: - خونریزی شدید یا غیرقابلکنترل. - درد ناگهانی بسیار شدید یا تب (ممکن است نشاندهنده عوارض باشد). - سرگیجه، تنگینفس یا ضعف شدید (علائم کمخونی یا خونریزی مهم). تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.