ذخیره تخمدان پایین در ۳۹ سالگی و فریز تخمک

سلام و احترام. من با ۳۹ سال سن و مجرد به تازگی با توجه به آزمایشی که دادم متوجه شدم ذخیره تخمدانم زیر یک هست (برای کم شدن حجم خون پریودی و کم شدن روزهاش و اینکه قبل چند سال پرولاکتین کمی بالا بوده مراجعه کردم که الان خوب بوده)با توجه به سن و مجرد بودن آیا قرص دوفامد و اوابوست و ویتامین دی که تجویز شده میتونه کمکی کنه و روی کیفیت و. تاثیر میزاره؟ آیا وقتی برای بارداری هست؟چه توصیه هایی می کنید؟
1 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت اصلی کاهش ذخیره تخمدان مرتبط با سن است؛ سابقه بالا بودن جزئی پرولاکتین هم می‌تواند چرخه را تحت تأثیر قرار داده باشد اما در بیشتر موارد با نرمال شدن پرولاکتین مشکل ذخیره تخمدان برطرف نمی‌شود.
نگران نباشید — هنوز گزینه‌هایی برای حفظ باروری وجود دارد.
راهکار‌های عملی:
- انجام آزمایش آنتی‌مولرین و سونوگرافی AFC برای تعیین دقیق ذخیره تخمدان.
- هرچه زودتر مشاوره با مرکز ناباروری درباره فریز تخمک یا گزینه‌های دیگر (تحریک تخمدان، تخمک اهدایی)؛ در سن ۳۹–۴۰ شانس کمتر ولی امکان وجود دارد.
- مرور کامل دارو‌های تجویزی با متخصص؛ دوفامد و اوابوست و ویتامین دی غالباً برای تنظیم هورمونی‌اند و به‌طور مستقیم ذخیره را افزایش نمی‌دهند.
- بهبود سبک زندگی: قطع سیگار، کنترل وزن، مصرف اسیدفولیک و تکمیل ویتامین دی مطابق نظر پزشک.
علائم هشدار:
- درد لگنی شدید یا تب بالا.
- خونریزی واژینال بسیار زیاد یا علائم کم‌خونی شدید (سرگیجه، رنگ‌پریدگی).
- ترشح بدبو یا تب همراه با درد که نشانه عفونت است.
تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و ناباروری

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.