با سلام و ادب . دختری مجرد و ۲۰ ساله هستم که یکبار سابقه پاره شدن کیست تخمدان داشتم ، و به علت تنبلی تخمدان و تنظیم پریود ۹ ماه قرص های ضدبارداری مصرف کردم ( مارولین و سیپروترون کامپاند) و پزشکم گفتن که دیگه لازم نیست قرصاتو ادامه بدی و قطع کردن . اخرین باری که پریود شدم ۴ اردیبهشت بوده و بعدش دیگه قرص مصرف نکردم .الان خیلی میترسم که دوباره کیست به وجود اومده باشه ، چیکار کنم که پریود بشم؟
12 خرداد 1405
پاسخ پزشکان
0
اگه ازمایش هاتون نرماله، فعلا منتظر بمونید ولی با این شرایط بهاره ک دارو رو ادامه بدین
احتمالاً تأخیر پریود شما ناشی از تغییرات هورمونی بعد از قطع قرصهای ضدبارداری است و در بیشتر موارد طی چند هفته خودبهخود تنظیم میشود. سابقه تنبلی تخمدان یا عود کیست هم میتواند باعث بینظمی شود؛ نگران نباشید اما پیگیری لازم است. راهکارهای عملی: - اگر در ماههای اخیر رابطه جنسی محافظتنشده داشتهاید، تست بارداری خانگی انجام دهید. - تاریخ و علائم (درد، ترشحات، تغییر وزن، استرس) را ثبت کنید و تا دو هفته صبر کنید؛ بسیاری از تاخیرها حل میشوند. - از مصرف خودسرانه هورمون یا داروهای تنظیمکننده خودداری کنید. -در صورت تداوم یا سابقه کیست، برای سونوگرافی تخمدان و آزمایشهای هورمونی (تست بارداری، TSH، پرولاکتین) وقت بگیرید. علائم هشدار: - درد شدید یا یکطرفه شکم مشابه پارگی کیست. - خونریزی بسیار زیاد یا غش/سرگیجه شدید. - تب بالا یا تهوع و استفراغ مداوم. تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.