علت درد و بسته نشدن زخم فیستول؟

مدت ۱۰ روز هست عمل فیستول و شقاق انجام دادم هنوز زخم فیستول باز هست و درد و ترشح دارم و نشستن برام سخت هست ایا این روند طبیعی هست از دیروز بدلیل غلظت ترشحات شروع کردم آنتی بیوتیک می خودم
13 خرداد 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً وضعیت شما مربوط به روند طبیعی بهبود بعد از عمل فیستول است که بسته شدن کامل زخم گاهی چند هفته طول می‌کشد؛ در عین حال در برخی موارد احتمال عفونت یا باقی‌ماندن کانال فیستول وجود دارد.
در بیشتر موارد با مراقبت مناسب بهبود حاصل می‌شود، بنابراین نگران باشید اما پیگیری لازم است.
راهکار‌های عملی:
- نشستن در آب گرم (سیتز) 1015 دقیقه، 23 بار در روز برای کاهش درد و تمیزی محل.
- محل را با آب و لرم شست‌وشو دهید و با حوله نرم خشک کنید؛ از فشار طولانی هنگام نشستن پرهیز کنید.
- از مسکن‌های معمولی (مثل استامینوفن یا ایبوپروفن) طبق دستور داروخانه برای کنترل درد استفاده کنید.
- از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ادامه ندهید و هرچه سریع‌تر با جراح یا مرکز جراحی تماس بگیرید تا نیاز به ترمیم یا تغییر درمان بررسی شود.
علائم هشدار:
- تب یا لرز مداوم.
- افزایش درد شدید یا تورم و قرمزی گسترده اطراف محل.
- افزایش ترشح چرکی بدبو یا خونریزی قابل توجه.
تخصص پیشنهادی: جراح کولورکتال

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.